Teleskop Jamese Webba objevil nejvzdálenější galaxii, jakou jsme kdy spatřili

Vesmírný teleskop Jamese Webba objevil nejvzdálenější galaxii, jakou jsme kdy spatřili. Je mnohem starší než Mléčná dráha.

31.05.2024 - Martin Reichman

Vesmírný teleskop Jamese Webba objevil doposud nejvzdálenější galaxii, jaká kdy byla pozorována! Nově objevená galaxie dostala označení JADES-GS-z14-0 a její červený posuv má hodnotu 14,32. To znamená, že ji pozorujeme v době, kdy byl vesmír starý pouhých 290 milionů let! Svit této galaxie k nám vyrazil dávno před tím, než vůbec vznikla Mléčná dráha.

Webbův dalekohled svým objevem překonal svůj vlastní rekord z prosince 2022 – doposud nejvzdálenější známou galaxií byla JADES-GS-z13-0, kterou pozorujeme v době 325 milionů let po Velkém třesku.

Galaxie JADES-GS-z14-0. (foto: NASA, ESA, CSA, STScI, B. Robertson, B. Johnson, S. Tacchella, P. Cargile, CC BY-SA 4.0)

Tím nejzajímavějším na celém objevu ale není podle astronomů ani tak stáří pozorované galaxie, jako spíše její velikost a jasnost. Z dat JWST vyplývá, že JADES-GS-z14-0 měří více než 1 600 světelných let a její ohromující záře naznačuje, že se v ní nachází velké množství mladých hvězd. Je skutečně překvapující, že něco tak velkého a zářivého mohlo vzniknout za méně než 300 milionů let.