věda

Boj s rakovinou

Lidské tělo považuje rychle se množící nádorové buňky za neškodné. Viry k nim však pomáhají nasměrovat pozornost imunitního systému.

Lékaři nasazují do boje s nádory původce infekčních chorob – viry a bakterie. Díky genetickým modifikacím vyvíjejí specializované pomocníky, kteří dokážou zhoubné bujení zničit lépe a šetrněji než klasická chemoterapie
Většina lékařů se shoduje na tom, že dostatek kvalitního spánku je jedním z klíčových faktorů zdraví. Jak ale ukazuje nejnovější výzkum profesorky Seshadriové, nadbytek spánku je stejně špatný
Varani komodští

Varani komodští jsou jedinými ještěry naší planety, kteří v místě svého výskytu zaujímají pozici na vrcholu potravního řetězce.

Mytologie je plná příběhů popisujících zázračné schopnosti draků a zázračné účinky jsou připisovány i jejich krvi. Nyní se zdá, že nejde o úplně smyšlené bajky
Experiment Náhoda

Vrhač kostky měří téměř tři metry a ovládá se ručním tlačítkem.

Existuje v životě náhoda? Řídí naše kroky osud? A lze podobné otázky vyřešit pomocí jednoduché hrací kostky? Odpovědi zkusil najít tým odborníků ze spolku Žádná věda v rámci pokusu nazvaného Experiment Náhoda
Pavillon of Reflections Curych
Pavillon of Reflections, Curych, Švýcarsko

Curyšský Pavilon odrazů má „na svědomí“ 32 architektů ze společnosti Studio Tom Emerson. Vznikl jako součást umělecké přehlídky Manifesta 11 a v jeho dřevěných útrobách se ukrývá bar, tribuna nebo třeba bazén spojený s promítacím plátnem kinosálu.

V posledních pěti letech zasáhl městskou architekturu zcela překvapivý trend – dřevo. Nejnovější konstrukce jsou přitom lehčí než ocel, snadno se s nimi pracuje a ohni paradoxně odolávají lépe než průmyslové materiály
Sérum pravdy

Na začátku minulého století byly experimenty s chemikáliemi zaručujícími získání pravdy více než časté.

Jak rozvázat jazyk teroristovi, který odmítá udat komplice a prozradit podrobnosti o připravovaném útoku? Stačí mu píchnout do žíly „sérum pravdy“?
Hanebná cena

Název Ig Nobelovy ceny vznikl jako slovní hříčka z anglického výrazu „ignoble“ neboli „hanebný, nízký, nešlechetný“.

Ne každý výzkum je dost „vznešený“, aby mohl soupeřit o Nobelovu cenu.
Jasnovidci a telepati

Mimosmyslovým vnímáním dokázal jasnovidec popsat tajné zařízení. Později se ale ukázalo, že byly plány veřejné. Jasnovidec Ingo Swann zase předpověděl existenci prstenců u Jupitera v době, kdy o nich astronomové ještě nevěděli.

Jasnovidci se mohli stát tajnou zbraní ve službách americké vlády i armády. Ostatně která světová mocnost by pohrdla telepatickou špionáží nebo vizemi budoucnosti? Schopnosti těchto jedinců, jakkoliv úžasné, však tvrdě narazily na vědu
Chcete zhubnout? Jděte na to vědecky! Máme pro vás přehled nejnovějších vědeckých poznatků, které vám při hubnutí zaručeně pomohou
Na zdraví!

Konzumenti, kteří pili pivo v omezené míře, měli hladinu nezdravého cholesterolu výrazně lepší než úplní abstinenti i těžcí pijáci.

Pivo nejspíš nenajdeme v mnoha příručkách propagujících zdravý životní styl. Nová studie ale ukazuje, že jedno až dvě piva denně jsou zdraví prospěšné