věda

Pavillon of Reflections Curych
Pavillon of Reflections, Curych, Švýcarsko

Curyšský Pavilon odrazů má „na svědomí“ 32 architektů ze společnosti Studio Tom Emerson. Vznikl jako součást umělecké přehlídky Manifesta 11 a v jeho dřevěných útrobách se ukrývá bar, tribuna nebo třeba bazén spojený s promítacím plátnem kinosálu.

V posledních pěti letech zasáhl městskou architekturu zcela překvapivý trend – dřevo. Nejnovější konstrukce jsou přitom lehčí než ocel, snadno se s nimi pracuje a ohni paradoxně odolávají lépe než průmyslové materiály
Sérum pravdy

Na začátku minulého století byly experimenty s chemikáliemi zaručujícími získání pravdy více než časté.

Jak rozvázat jazyk teroristovi, který odmítá udat komplice a prozradit podrobnosti o připravovaném útoku? Stačí mu píchnout do žíly „sérum pravdy“?
Hanebná cena

Název Ig Nobelovy ceny vznikl jako slovní hříčka z anglického výrazu „ignoble“ neboli „hanebný, nízký, nešlechetný“.

Ne každý výzkum je dost „vznešený“, aby mohl soupeřit o Nobelovu cenu.
Jasnovidci a telepati

Mimosmyslovým vnímáním dokázal jasnovidec popsat tajné zařízení. Později se ale ukázalo, že byly plány veřejné. Jasnovidec Ingo Swann zase předpověděl existenci prstenců u Jupitera v době, kdy o nich astronomové ještě nevěděli.

Jasnovidci se mohli stát tajnou zbraní ve službách americké vlády i armády. Ostatně která světová mocnost by pohrdla telepatickou špionáží nebo vizemi budoucnosti? Schopnosti těchto jedinců, jakkoliv úžasné, však tvrdě narazily na vědu
Chcete zhubnout? Jděte na to vědecky! Máme pro vás přehled nejnovějších vědeckých poznatků, které vám při hubnutí zaručeně pomohou
Na zdraví!

Konzumenti, kteří pili pivo v omezené míře, měli hladinu nezdravého cholesterolu výrazně lepší než úplní abstinenti i těžcí pijáci.

Pivo nejspíš nenajdeme v mnoha příručkách propagujících zdravý životní styl. Nová studie ale ukazuje, že jedno až dvě piva denně jsou zdraví prospěšné
Stronciové hodiny
Dokonale přesné měření času je ideál, kterého se snažily dosáhnout celé generace učenců a vědců už od antických dob. Jak zachytit prchavou a špatně definovatelnou chiméru, kterou si uvědomují pouze lidé?
Důvěřuj, ale prověřuj

Vědecké podvodníky nezřídka odhalí kolegové, kteří se stanou přímými svědky nekalosti. Od roku 1973 vyšlo přes 23 milionů vědeckých publikací, ale asi jen u tisícovky se podařilo potvrdit čirý podvrh.

Vědce si možná někdy idealizujeme a často jim slepě důvěřujeme. Jejich „vznešené“ povolání však v současnosti vyrůstá z extrémně soupeřivého podhoubí, které akademiky mnohdy nutí lhát a podvádět – a málokteří jsou při tom odhaleni
Proč si většina lidí nepamatuje žádné zážitky z velmi raného dětství?
S pocitem déjà vu, tedy „už viděného“, při němž jsme si jistí, že jsme danou situaci již někdy prožili, se podle průzkumů setkává až 80 % populace. Navzdory řadám hypotéz však pro tzv. falešné vzpomínky dlouhá léta neexistovalo vědecké vysvětlení