Reklama


Těžké bojové vozidlo pěchoty T-15: Pýcha ruské armády

07.08.2017 - Lukáš Visingr

Zbrojovka Uralvagonzavod, která vyvinula platformu Armata, demonstrovala na moskevské vojenské přehlídce v roce 2016 její modularitu i tím, že zároveň s tankem předvedla těžké bojové vozidlo pěchoty T-15 (Objekt 149). Jedná se vlastně o reakci na rozmach protitankových raket, proti nimž se moderní tanky vesměs ubrání, zatímco lehčí pěchotní obrněnce nikoliv.

Těžká BVP jsou tedy fakticky obrněnce pro dopravu a podporu pěšáků s odolností zcela na úrovni tanků. Asi největší zvláštností T-15 je fakt, že se jeho motor (a tudíž i hnací kola) nachází v přední části, takže s jistou nadsázkou lze říci, že ve srovnání s T-14 jezdí obrněnec „pozpátku“. (Z hlediska přenosu výkonu to neznamená potíže, jelikož převodovka platformy Armata má integrovaný obraceč chodu, a tudíž vozidla dovedou jezdit stejně rychle vpřed i vzad.) Vedle tříčlenné osádky T-15 převeze devět motostřelců a na horní straně je umístěn dálkově řízený střelecký modul Epocha, který se shoduje s tím, jenž se využívá i u vozidel řad Kurganěc-25 a Bumerang. Vozidlo T-15 má komplety aktivní ochrany shodné s těmi na typu T-14, ačkoliv konstruktéři volili jiné rozmístění prvků. Třetí zkoušené vozidlo na platformě Armata tvoří vyprošťovací obrněnec T-16 (Objekt 152) a plánuje se mnoho dalších, například nosič univerzálního systému naváděných raket.

  • Zdroj textu: Zbraně číslo 21
  • Zdroj fotografií: Vitay Kuzmin via Wikipedia

Reklama



Reklama

Aktuální články

Vzducholoď Italia, jež se v roce 1928 měla vznést k severnímu pólu, nakonec svého cíle dosáhla, poté však tragicky ztroskotala.

Zajímavosti

Sériová výroba návratových modulů lodí Sojuz

Vesmír

Zámek ční nad obcí Hohenschwangau

Historie

Hlavním receptem na léčbu takzvaného bombového (též šrapnelového) šoku byl klid a odpočinek

Válka

Dron Fury s novým motorem může provádět průzkum 15 hodin

Věda
Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907