Timurlengia: Dinosaurus velikosti koně ukazuje cestu evoluce k T. rexovi

16.03.2016 - Stanislav Mihulka

Nově popsaná Timurlengia z Uzbekistánu stojí na počátku překotného vývoje ohromných dravců, jako byl T. rex

Slavný T. rex byl sedmitunový a třináctimetrový superpredátor mezi dinosaury. Jak ale evoluce vytvořila takového tvora? Napověděl to nový dinosaurus.

Paleontologové nedávno popsali nový druh dinosaura z příbuzenstva T. rexe, jehož kosti posbírali na expedicích k uzbekistánské poušti Kyzylkum. Pojmenovali ho Timurlengia, podle turkického vojevůdce Tamerlána, který ve 14. století vytvořil obrovskou říši se sídlem v uzbekistánském Samarkandu.

Timurlengia byla velká asi jako kůň a žila před 90 miliony let. Jde o prvního objeveného dinosaura příbuzného T. rexovi z období střední křídy. Timurlengia je někde na půl cesty mezi nejstaršími tyranosauridy a ohromnými dravci, jako byl právě T. rex.

• Zdroj textu: The Conversation, PNAS
  • Zdroj fotografií: Todd Marshall

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák