Údery života: Je délka života skutečně vyměřena počtem úderů srdce?

07.01.2018 - Kateřina Vašků

Délku života většiny savců – od slonů až po rejsky – lze skutečně jistým způsobem měřit počtem úderů jejich srdce, který se napříč druhy překvapivě shoduje

Údery života - Od narození až po okamžik skonu udeří srdce průměrně 1 500 000 000×. Rozdíl v reálné délce života tak spočívá spíš v tom, jak rychle srdce bije.

Ačkoliv se na první pohled jednotliví živočichové zásadně liší, pod povrchem panuje jednota: Od narození až po okamžik skonu udeří jejich „pumpa“ průměrně 1 500 000 000×. Rozdíl v reálné délce života tak spočívá spíš v tom, jak rychle srdce bije. Například rejsek se dožívá zhruba jednoho roku, zatímco slon africký slaví někdy i devadesáté narozeniny.

TIP: Lidské tělo má nejspíš pevně daný věkový limit: 115 let

Příčinu fascinujícího jevu odhalili nedávno vědci ze Santa Fe Institute v Novém Mexiku: Zjistili, že příroda dává větším savcům neobyčejný bonus v podobě efektivnějších buněk, které pracují – například v porovnání s těmi u rejsků – o poznání pomaleji a vykonají víc práce.

Přestože se tedy srdce obou zmíněných druhů opotřebují shodným počtem 1,5 miliardy úderů, to sloní funguje výrazně pomaleji, včetně procesů uvnitř buněk. Popsaná matematická jednota platí samozřejmě i pro člověka; s pomocí moderní medicíny a technologií si však lidé dokážou život prodloužit uměle.

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák