V jantaru se našla nacucaná klíšťata z dinosaura: Jurský park ale nebude

14.12.2017 - Stanislav Mihulka

Objev klíšťat dinosaurů z období křídy je prvním důkazem, že těmito parazity trpěli i dávní opeření dinosauři

Klíště z dinosaura - Jantar ukrýval klíšťata z opeřených dinosaurů

Jantar z Myanmaru, čili Barmy, starý 99 milionů let, ukrýval poklad. Našly se v něm pozůstatky opeřených dinosaurů tehdejší doby a mezi nimi pěkně nasátá klíšťata. Každý si hned jistě vzpomene na Jurský park a dinosaury vzkříšené z krve objevené ve hmyzu z jantaru.

Jurský park ale není na pořadu dne. Objevená klíšťata jsou z období křídy, nikoliv jury. To by ale ještě nebylo to nejhorší. Když vznikal film o Jurském parku, vědci věřili, že z jantaru je možné získat pravěkou DNA. Byl to ale omyl.

TIP: Objev v jantaru: Krásně zachovalá křídla z doby před 99 miliony let

Ve skutečnosti je jantar naopak velice nevhodný pro dlouhodobé uchovávání řetězců DNA. Experimenty ukazují, že genetická informace z jantaru mizí už po desítkách let, o desítkách milionů let ani nemluvě. O dinosaurech vzkříšených z jantaru si bohužel budeme muset nechat jenom zdát.

• Zdroj textu: University of Oxford
  • Zdroj fotografií: Peñalver et al., Nature Communications

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák