Vědci NASA poslali na ISS bakterie E. coli pro výzkum bakteriální rezistence

15.11.2017 - Stanislav Mihulka

Rezistence bakterií vůči antibiotikům začíná představovat závažný problém. Vědci se teď pokusí zjistit, jak se tyto bakterie chovají v prostředí vesmírné mikrogravitace

E. coli - Bakterie E. coli v elektronovém mikroskopu

V neděli 12. listopadu odstartovala nákladní loď Cygnus společnosti Orbital ATK. Na palubě měla náklad pro Mezinárodní vesmírnou stanici ISS, jehož součástí byl i zajímavý experiment E. coli AntiMicrobial Satellite (EcAMSat).

Klíčovou roli v tomto experimentu hrají bakterie E. coli, které jsou nejen velmi známé a běžné, ale mohou být i pořádně nebezpečné. Patogenní kmeny E. coli zodpovídají za miliony infekcí močových cest a otrav z jídla, které každoročně trápí lidstvo.

Rezistence na oběžné dráze

Po přistání na palubě ISS čeká vzorky bakterií experiment, v němž budou vědci zjišťovat, jak prostředí mikrogravitace na oběžné dráze Země ovlivňuje schopnost bakterií odolávat antibiotikům.

TIP: Nákladní loď Dragon vynesla k ISS radioaktivní plísně z Černobylu

Bakteriální rezistence jsou dnes na vzestupu a musíme s nimi počítat. Odborníci chtějí zjistit, jak velké nebezpečí reálně takové bakterie představují pro astronauty v prostředí mikrogravitace, kde je lidská imunita zřejmě oslabena. Výsledky experimentu by měly přispět k zajištění vhodných opatření pro ochranu astronautů.

• Zdroj textu: Space.com
  • Zdroj fotografií: NIAID

Kéralští komunisté propagují sekularismus a práva žen. Jejich demonstrace stále dokážou přitáhnout davy.

Kaspické jezero (resp. Kaspické moře) je se svojí rozlohou 371 tisíc kilometrů čtverečných a délkou 1 199 kilometrů největším jezerem světa a zasahuje území pěti středoasijských států. Prvenství mezi jezery zastává i co do objemu, nachází se v něm 78 200 krychlových kilometrů slané vody.

Novozélandští vojáci pózují s německou protitankovou puškou Tankgewehr Mauser

S heliocentrickým uspořádáním Sluneční soustavy přišli už staří Řekové. Na obrázku ilustrace z roku 1660

Princ Ruprecht nebyl jen velký dobrodruh a schopný velitel, ale také štědrý mecenáš věd a umění

Jeskynní a skalní obydlí hrála důležitou roli i v čínské historii. V jednom takovém strávil sedm let i současný čínský prezident Si Ťin-pching.