Vědci objevili bílého trpaslíka, který se zvolna mění v gigantický diamant

Soustava HD 190412, vzdálená 104 světelných let od nás, ukrývá bílého trpaslíka, který podstupuje pozvolnou přeměnu v gigantický diamant

16.06.2023 - Stanislav Mihulka

Když hvězdě podobné Slunci dojde „palivo“, projde fází červeného obra a skončí jako bílý trpaslík – relativně malý a současně velmi hmotný objekt. Bílí trpaslíci jsou obvykle tvořeni dusíkem, uhlíkem nebo alotropy kyslíku v podobě extrémně stlačené hmoty. Typický bílý trpaslík má hmotnost srovnatelnou se Sluncem a rozměr odpovídající Zemi.

V podobném prostředí (extrémního tlaku a obrovských teplot) se podle vědců může stát, že se jádro bílého trpaslíka začne měnit v diamant. Jde o proces, který probíhá pomalu a dlouho - podle současných odhadů jde pravděpodobně o biliardy (tisíc bilionů) let. Náš vesmír je ale starý „jen“ asi 13,8 miliardy let, což znamená, že by ve vesmíru měli být pouze trpaslíci v počáteční fázi tohoto procesu. Právě takového trpaslíka objevil mezinárodní tým odborníků, který vedl Alexander Venner z australské Univerzity Jižního Queenslandu.

Blízký kosmický diamant

Jak vědci popisují ve studii zveřejněné v časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, bílý trpaslík, který se začíná měnit v diamant, se nachází v soustavě HD 190412, vzdálené od nás asi 104 světelných let.

Badatelé se soustředili na to, jakým zůsobem bílý trpaslík nebo též objekt HD 190412 C, vychládá. Od zániku hvězdy bílý trpaslík ztrácí teplo, průběh tohoto procesu se ale může lišit. Když dochází ke změnám uspořádání vnitřních částí trpaslíka, jeho chladnutí se může zpomalit. Může při tom dojít ke změně jasnosti a jeho barvy, což astronomové sledují.

TIP: Těsné páry bílých trpaslíků splynou do velmi exotického druhu hvězdy

Vennerův tým analyzoval záření trpaslíka HD 190412 C a také určil jeho vzdálenost od nás. Z toho pak vědci odvodili, jak daleko už dotyčný bílý trpaslík pokročil na své cestě k přeměně v diamant. Vzhledem k objevu „krystalizujícího“ trpaslíka tak blízko od nás se vědci domnívají, že podobné hvězdné systémy jsou nejspíš poměrně běžné, což by mohlo pomoci dalšímu výzkumu krystalizace bílých trpaslíku.