Velká rudá skvrna na Jupiteru má sestřičku: Velkou chladnou skvrnu

19.04.2017 - Martin Reichman

Velká chladná skvrna - Velká chladná skvrna na Jupiteru (na obrázku vlevo pod polární září) je asi o 200 °C chladnější než její okolí. Skvrna má asi 24 000 km napříč a 12 000 km na výšku.

Velká rudá skvrna na Jupiteru je ohromná bouře, která po staletí víří rychlostmi převyšujícími 600 km za hodinu. Je tak obrovská, že by se do ní vešlo několik Zemí. Ale teď má rivala: astronomové objevili, že Jupiter má druhou velkou skrvnu, tentokrát ale chladnou.

V polárních oblastech planety objevili astronomové pomocí přístroje CRIRES tmavou skvrnu v horní atmosféře Jupiteru. Je asi o 200 °C chladnější než její okolí. Tento zajímavý jev - příhodně nazvaný "velká chladná skvrna" - je velikostně podobná velké rudé skvrně. Má asi 24 000 km napříč a 12 000 km na výšku. Data pořízená během patnácti let ale ukazují, že velká chladná skvrna je mnohem nestálejší než její téměř neměnná společnice. V rámci dnů a týdnů se výrazně mění její tvar a velikost, nikdy ale nemizí a vždy zůstává na přibližně stejném místě.

O velké chladné skvrně se předpokládá, že je způsobena silnou polární září planety, která přenáší energii do atmosféry v podobě tepla proudícího kolem Jupiteru. Tím vytváří chladnější oblast v horní atmosféře, což je tím pádem první povětrnostní systém či jev způsobený polární září, který byl kdy pozorován.

• Zdroj textu: ESO

Jezero Van ukrývá velkou stavbu z éry království Urartu

Druh alkoholu má význam pro náladu pijana

Jedovatou barvu plnou olova ochutnával, otrava byla otázkou času…

Střet kavalerie v bitvě u Náchoda 27. června 1866

Vizualizace planety Ross 128 b o velikosti Země s vhodnými teplotními podmínkami na povrchu. Systém leží pouhých 11 světelných let od Země.