Vesmírné chutě: Mladičkou planetární soustavu obklopuje kosmický hamburger

21.04.2017 - Stanislav Mihulka

Tak jako každé dítě, i novorozené planetární systémy potřebují jíst, aby mohly růst. Jejich jídlem jsou struktury z kosmického plynu a prachu, masivní disky, kterým se přezdívá „kosmické hamburgery“

Kosmický hamburger - Hvězda HH 212 vznikla před 40 tisíci let a teď ji pozorujeme v masivním disku hmoty

Vědci existenci „kosmických hamburgerů“ předpověděli již před časem, ukázalo se ale, že není snadné takové struktury nalézt. Nakonec se to povedlo týmu astronomů, který vedl Chin-Fei Lee z tchajwanského institutu Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics. Vědci přitom využili možnosti, které nabízí výkonná chilská soustava radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array).

Štavnatý kosmický hamburger

Vědci prozkoumali disk kosmického materiálu, který obklopuje velice mladou protohvězdu HH 212, vzdálenou od nás 1 300 světelných let. Hvězdě je teprve 40 tisíc let a do okolního vesmíru vyvrhuje úctyhodný výtrysk hmoty. Disk hmoty v této soustavě skutečně připomíná pěkně tlustý hamburger. Pozorujeme ho téměř z boku a jeho poloměr činí asi 60 AU, což představuje zhruba dvojnásobek vzdálenosti mezi Sluncem a Neptunem.

TIP: Astronomové poprvé pozorovali prachový disk mladé soustavy s více hvězdami

Objev kosmického hamburgeru je velmi důležitý pro pochopení vzniku a vývoje planetárních systémů. Podle některých teorií brání vzniku podobných disků magnetická pole hvězdy, HH 212 se ale nezdá být tento případ. Pokud se ukáže, že nejde o výjimku ale pravidlo, čekají nás pravděpodobně změny v modelech vzniku planetárních systémů.

• Zdroj textu: IFL Science, Science Advances
  • Zdroj fotografií: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO/Lee et al.

Vzducholoď Italia, jež se v roce 1928 měla vznést k severnímu pólu, nakonec svého cíle dosáhla, poté však tragicky ztroskotala.

Sériová výroba návratových modulů lodí Sojuz