Vesmírné teleskopy objevily primitivní atmosféru u horkého neptunu

19.05.2017 - Stanislav Mihulka

Teleskopy Hubble a Spitzer detailně prozkoumaly atmosféru exoplanety HAT-P-26. Výsledky pozorování ukazují, že je plná vodíku a hélia

HAT-P-26b - Na pozorování atmosféry horkého neptunu se podílely teleskopy Hubble a Spitzer

Nový výzkum přinesl průlomový objev „primitivní atmosféry“ u planety ze vzdáleného planetárního systému. Toto pozorování by mohlo mít zásadní vliv na naše modely vzniku a vývoje planet.

Mezinárodní tým badatelů, který vedla Hannah Wakefordová z NASA a David Sing z britské Exeterské univerzity, uskutečnil jedno z nejvíce detailních pozorování planetu typu „horký neptun“. Horké neptuny jsou planety, které se velikostí blíží našemu Neptunu, ale na rozdíl od něj obíhají svou hvězdu v těsné blízkosti, takže na nich panují mnohem vyšší teploty. Svá pozorování uskutečnili s pomocí Hubbleho vesmírného dalekohledu a také Spitzerova vesmírného infradalekohledu.

Horký neptun s primitivní atmosférou

V tomto případě šlo o horký neptun HAT-P-26b, který je od nás vzdálený asi 430 světelných let. Astronomové zjistili, že atmosféra planety je tvořená z naprosté většiny vodíkem a héliem, a že není příliš zahalená oblaky.

Takové složení atmosféry je možné označit jako „primitivní“, protože připomíná chemii z počátku vesmíru, kdy ještě nebyly vytvořené těžší chemické prvky. Kromě toho obsahuje i množství vody. Vědci se domnívají, že horký neptun HAT-P-26b vznikl buď blízko hvězdy, nebo vznikl v pozdní fázi vývoje planetárního systému anebo obojí.

TIP: Jakým typem exoplanety je horký neptun?

Nízkým obsahem těžších prvků se exoplaneta HAT-P-26b blíží spíše Jupiteru a Saturnu než Neptunu a Uranu, kde je těžších prvků asi dvacetkrát více. To vědci neočekávali a budou muset rozšířit své modely vývoje planet.

• Zdroj textu: University of Exeter, Science
  • Zdroj fotografií: NASA/GSFC

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.