Vize budoucnosti: NASA už vytváří plakáty pro budoucí vesmírné cestovatele

23.2.2016 - Redakce 100+1
Plánujete dovolenou? Vyzkoušejte exotiku s cestovní kanceláří NASA. Cílové destinace - Mars, Jupiter, Saturnovy měsíce a vzdálené exoplanety

Kde jinde by mělo platit motto: „Naše představivost je oknem do budoucnosti,“ než v NASA – agentuře, která dokázala dopravit člověka na Měsíc a umožnila nám poodhalit tajemství mnoha vzdálených světů ve vesmíru.

Mnoho let NASA dokazuje, že kromě seriózní vědy si dokáže i hrát – již od první cesty astronautů k ISS se například spolupodílí na přípravě parodujících „vesmírných“ plakátů, které originálním způsobem spojují vědecké mise a filmové trháky. Nově NASA zveřejnila 14 retro plakátů, mapujících nedávnou minulost i budoucnost kosmických letů. Pokud patříte mezi fanoušky vesmíru a uvažujete o originální výzdobě bytu, můžete si plakáty stáhnout v tiskové kvalitě na adrese jpl.nasa.gov.

Kepler 16b
Kepler 16b: Planeta dvou sluncí

Kepler 16b je planeta velká asi jako Saturn která krouží okolo dvojhvězdy Kepler 16. Ačkoliv ji od obou hvězd dělí menší vzdálenost, než Zemi od Slunce, je na jejím povrchu zima - planeta se totiž nachází mimo tzv. obyvatelnou zónu.

Ceres
Ceres: Brána do vnější části Sluneční soustavy

Trpasličí planeta Ceres je prvním objeveným a současně i největším objektem obíhajícím mezi drahami Marsu a Jupiteru, tedy v oblasti hlavního pásu planetek. V současné době ji zkoumá americká sonda Dawn.

Země
Země: Naše oáza ve vesmíru

Že by byla Země skutečně jediným místem s inteligentním životem v celém širém vesmíru? Uznejte, zní to kapku nepravděpodobně, zvlášť když si uvědomíme, že naše planeta získala v žebříčku obyvatelnosti jen 82 %.

Enceladus
Enceladus: Místo jako stvořené, pro milovníky vodních sportů

Díky sondě Cassini víme, že Saturnův měsíc Enceladus pod svým ledovým povrchem ukrývá obří oceán. V kombinaci s potvrzenou hydrotermální aktivitou je dnes Enceladus hlavním kandidátem pro hledání života ve vesmíru.

Europa

Také Jupiterův měsíc Europa má svůj podpovrchový oceán. Celkový objem vody na tomto měsíci by mohl být dokonce větší než na Zemi. Ostatně kolik jí ve skutečnosti je se dozvíme poměrně brzy - v roce 2020 až 2025 se na průzkum tohoto Jupiterova měsíce chystá vyrazit sonda Europa Clipper.

51 Pegasi b
51 Pegasi b: Exoplaneta jako z Dantova Pekla

Byla vůbec první objevenou exoplanetou - 51 Pegasi b ze souhvězdí Pegase je ale zajímavá i díky svému pekelnému prostředí. Zatímco na Merkuru dosahují maximální teploty 430°C (700 kelvinů), na 51 Pegasi b se mohou vyšplhat až na 2 000°C.

Voyager 2
Voyager 2: Do nekonečna a ještě dál

Voyager 2 se stal první a doposud jedinou sondou, která zkoumala 4 planety — Jupiter, Saturn, Uran, Neptun, a to díky příznivému uspořádání planet, které nastává jednou za 175 let.

HD 40307g
HD 40307g: Super-Země ze souhvězdí Malíře

HD 40307g bývá kvůli své velikosti označována jako super-Země. Je totiž přibližně 7× hmotnější než naše planeta. Na případnou cestu k ní budete potřebovat dost dlouhou dovolenou - od Země ji totiž dělí vzdálenost 42 světelných let.

Jupiter
Jupiter: Za krásami polárních září

Ano, úžasné polární záře jsou k vidění i severních oblastech Země, Jupiter ale nabízí nejefektnější a nejaktivnější polární záře v celé Sluneční soustavě!

Kepler-186f
Kepler-186f: Červenající se sestřenice Země

Planeta s označením Kepler-186f je součástí sluneční soustavy vzdálené 490 světelných let v souhvězdí Labutě. Její mateřskou hvězdou je červený trpaslík s poloviční velikostí našeho Slunce.

Mars
Mars: Vzhůru do technického muzea

Spíše než krásy rudé planety by výlet na Mars mohl připomínat návštěvu technického muzea: na jeho oběžné dráze aktuálně operuje pětice funkčních družic (a jedna nefunkční) a na jeho povrchu je nejrůznějšího technického harampádí ještě mnohem více.

PSO J318.5-22
PSO J318.5-22: Tam kde noc nikdy nekončí

Planeta PSO J318.5-22 je patrně „zbloudilou“ planetou, která se v minulosti odpoutala od své mateřské hvězdy a pohybuje se prostorem zcela sama. Je ale také možné, že jde o nepovedenou hvězdu. Ať tak či onak, výsledkem je, že PSO J318.5-22 je ponořena do nikdy nekončící noci.

Titan
Titan: Zpátky do minulosti

Na pohled sice Saturnův měsíc Titan působí chladně a cize, ve skutečnosti se ale podobá naší planetě jak vypadala před miliardami let. Titan, má hustou atmosféru bohatou na organické látky a povrch zbrázděný řekami a jezery kapalného ethanu a metanu.

Venuše
Venuše: Nevlastní sestra Země

Ač je zvána sestrou, příliš podobnosti se Zemí na Venuši nenajdeme - na jejím povrchu nalezneme četné sopky, přičemž přes 150 z nich má průměr základny větší než 100 km. Povrchové vrstvy jsou zřejmě tvořeny asi 35 km tlustou pevnou a jednolitou kůrou, složenou téměř z 90 % z nedávno ztuhlé čedičové lávy.

Foto, ilustrace:
NASA/JPL-Caltech