Výjimečný objev: Astronomové našli potenciálně obyvatelnou exovenuši

Astronomové objevili u nedalekého červeného trpaslíka exoplanetu podobnou Venuši. Zatím není jasné, o jak pohostinný svět se jedná.

27.05.2024 - Stanislav Mihulka

Mezinárodnímu týmu astronomů se nedávno povedl pozoruhodný objev. U blízkého červeného trpaslíka Gliese 12 ze souhvězdí Ryb objevili exoplanetu, která okamžitě vzbudila zájem odborníků. Nese název Gliese 12 b a její velikost je velmi blízká naší Venuši. Pokud jde o její hmotnost, vědci vědí jen tolik, že je lehčí než čtyřnásobek Země. Podrobnosti o objevu nové exoplanety, na němž se podílely vesmírné observatoře TESS a CHEOPS, publikoval odborný časopis Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Trpaslík Gliese 12 je proti našemu Slunci zhruba čtvrtinový co do velikosti i hmotnosti. Jeho zářivost badatelé odhadují na maximálně pár tisícin procenta zářivosti Slunce. I když exovenuše obíhá v těsně blízkosti trpaslíka, jednou za 12,8 dní, její povrchová teplota by se mohla pohybovat okolo 42 °C. Zdálo by se, že jde o potenciálně příznivý svět pro pozemský život. Má to ale háček…

Záhadné dvojče Venuše

Shishir Dholakia z Univerzity Jižního Queenslandu a jeho spolupracovníci uvádějí, že povaha exoplanety Gliese 12 b kriticky závisí na tom, jak vypadá její atmosféra. Je totiž možné, že žádnou atmosféru nemá. V takovém případě by tam sice byla příznivá teplota, ale bez atmosféry by případný život příliš šancí neměl.

Další možností je, že objevená exoplaneta sice atmosféru má, mohlo by se ale jednat o atmosféru podobnou Venuši, což by znamenalo, že jde o žhavý svět s povrchovou teplotou několika set stupňů Celsia. Badatelé zvažují i možnost, že Gliese 12 b má úplně jiný typ atmosféry, než jaké známe ze Sluneční soustavy. Už mnohokrát se ukázalo, že exoplanety nás dovedou překvapit.

V tuto chvíli je povaha exoplanety Gliese 12 b záhadou. Vědci teď budou usilovně hledat odpověď, protože je velmi důležitá. Mohla by odhalit nejen to, zda je tato exoplaneta obyvatelná či nikoliv, ale také přispět k řešení letité záhady Sluneční soustavy. Stále totiž nevíme proč se vlastně Země a Venuše tolik liší. Gliese 12 b by nám v tomto směru mohla přinést důležité odpovědi.