Vypulírovaná trpasličí galaxie IC 1613

29.01.2016 - Martin Reichman

Některé galaxie jsou doslova napěchovány prachem, zatímco u jiných najdeme mezi hvězdami a oblaky plynu jen nemnohé tmavé čmouhy neprůhledných kosmických sazí. Malá galaxie IC 1613 je v tomto ohledu zcela jiná, pokud jde o prach, doslova vypulírovaná.

Slabou mlhovinu IC 1613 objevil v roce 1906 německý astronom Max Wolf. Od té doby se astronomům podařilo potvrdit, že IC 1613 je součástí Místní skupiny galaxií, což je systém asi 50 blízkých galaxií, do kterého patří i naše Mléčná dráha. IC 1613 leží jen asi 2,3 milionu světelných let od Země a díky své blízkosti patří k relativně podrobně prozkoumaným objektům.

Kromě chybějícího prachu je galaxie pro vědce zajímavá také tím, že je domovem početné skupiny Cefeid a dalších proměnných hvězd typu RR Lyrae. Před desítkami let pomohla galaxie IC 1613 astronomům rozpracovat využití těchto proměnných hvězd k mapování expanze vesmíru. Na tak malou galaxii to není vůbec špatný počin.

• Zdroj textu: ESO

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.