Z pachatele spojenec: Geneticky upravené kožní bakterie léčí akné

Bakterie Propionibacterium acnes hraje významnou roli při rozvoji akné. Díky genetickému vylepšení ale funguje i jako živý lék, který podporuje léčbu akné a výhledově i dalších onemocnění kůže

14.01.2024

Anaerobní a velmi častá kožní bakterie Propionibacterium acnes se živí látkami z kožního mazu. Pokud se v kůži ucpe vývod mazové žlázy, mohou se tyto bakterie přemnožit a narušovat tkáně v okolí, což významně přispívá k rozvoji akné. Jak ale nedávno dokázali odborníci španělské Univerzity Pompeua Fabry v Barceloně, stejná bakterie se může stát spojencem v boji s akné.

Marc Güell vedl početný mezinárodní výzkumný tým, který uspěl s genetickým inženýrstvím zmíněné kožní bakterie. Genetici upravili bakterii tak, aby produkovala protein NGAL, který podporuje léčbu akné isotretinoinem, látkou známou též jako Accutane. Jde o derivát vitamínu A, který omezuje tvorbu kožního mazu. Výsledky svého výzkumu vědci nedávno publikovali ve vědeckém časopisu Nature Biotechnology.

Živá léčba

Závažné případy akné se v dnešní době léčí právě isotretinoinem, případně antibiotiky. Tyto typy léčby ale zároveň doprovází nepříjemné vedlejší účinky, jako je narušení rovnováhy mikrobiálního společenstva kůže, citlivost na slunce, extrémní odlupování kůže či vrozené vady u dětí. Léčba se zmíněnou bakterií je šetrnější.

Geneticky jsme upravili bakterie, které žijí na lidské kůži, aby vyráběly látku, která přispívá k léčbě,“ vysvětluje první autorka studie Nastassia Knödlsederová. „V tomto výzkumu jsme se soustředili na akné, ale stejnou technologii bychom mohli uplatnit i u jiných chorob.

TIP: Magneticky řízené bakterie mohou dopravovat léčivo přímo do nádoru

Vědci svého nového mikrobiálního spojence zatím vyzkoušeli na laboratorních myších, a také kožních buňkách pěstovaných v kultuře. Příznivé výsledky těchto experimentů otevírají cestu k využití geneticky upravených bakterií jako živého léku pro rozmanité choroby či poranění kůže.