Záhada zrození: Jak vznikly první kvazary?

16.12.2023 - Michal Švanda

Kvazary, tedy kvazistelární objekty, patří mezi velké záhady kosmu. Jedná se o velmi mohutná jádra nesmírně odlehlých galaxií – pravá galaktická monstra, v jejichž centrech nalezneme masivní černé veledíry obklopené gigantickým akrečním diskem. Látka z něj kolem černé díry spiráluje, ohřívá se a stává se výrazným zdrojem elektromagnetického záření.

Kvazary se řadí k nejsvítivějším objektům ve vesmíru, ale zároveň se s nimi pojí i jistý paradox – některé jsou až příliš staré. V kosmologických vzdálenostech, s rudým posuvem odpovídajícím vesmíru mladšímu než miliardu let, jich známe přes dvě stě. Jak se však mohly podobné obří objekty utvořit tak brzy? Podle běžných kosmologických modelů by to nemělo být možné.

Nedávno se nicméně objevilo nové potenciální vysvětlení: Z numerických simulací vyplývá, že se v raném vesmíru mohly srážet mohutné proudy chladného plynu v tzv. primordiálních halech. V uvedených místech by pak mohly přirozeně vznikat supermasivní černé díry a dostatek přitékajícího plynu z různých proudů by toto podivné galaktické jádro udržoval při životě. Podle simulací by na zformování takového giganta stačilo několik stamilionů let. Jde o lákavou myšlenku, ale na její ověření si budeme muset počkat.