Zapeklité klima: Souboj dvou klimatických cyklů houpe hladinou oceánu

Během posledních desetiletí dochází ke zvětšování rozdílů ve výšce hladiny oceánu kvůli působení dvou klimatických cyklů

18.03.2016 - Stanislav Mihulka

Navzdory svému jménu není tropický Tichý oceán rovný jako sklo. Některé jeho části někdy mají hladinu výše a jiné zase níže. A pak zase naopak. V poslední době je kolísání hladiny Pacifiku stále extrémnější.

Podle nové studie vědců NASA v tom mají prsty dva složité klimatické cykly, které se hodně projevují právě v Pacifiku, ale jejich význam zasahuje celou planetu. V podstatě v nich jde o rozložení teplot a proudění ohromných mas vzduchu a vody. Jedním z nich je cyklus El Niño / Jižní oscilace, tím druhým Pacifická dekadální oscilace. Fáze těchto dvou cyklů se někdy navzájem posilují a jindy zase působí proti sobě, což se týká i pohybů hladiny oceánu.

El Niño / Jižní oscilace může být buď ve fázi El Niño nebo La Niña, zatímco Pacifická dekadální oscilace (PDO) může být pozitivní nebo negativní. El Niño plus pozitivní PDO vedou k vysoké hladině oceánu u amerických kontinentů, La Niña dohromady s negativní PDO zase znamená vysokou hladinu u asijských pobřeží. A rozdíly ve výšce hladiny se postupně zvětšují.

Podle vědců není jasné, jak se bude situace vyvíjet dál. Vzhledem k hustě osídleným pobřežím se ale rozhodně vyplatí hladinu oceánu sledovat