Zažívací potíže ve vesmíru: Přejídání škodí i supermasivním černým dírám

12.07.2017 - Stanislav Mihulka

Galaxie ze souhvězdí Honicích psů pohlcuje materiál své trpasličí sousedky. Její supermasivní černá díra je z této vesmírné hostiny občas maličko přejedená

Splývání galaxií - Vírová galaxie (vlevo) ve vesmírném tanci smrti s malou galaxií NGC 5195 (vpravo)

Přejídání je nezdravé a platí to i ve vesmíru. Britští astronomové z centra Jodrell Bank Centre for Astrophysics nedávno přistihli supermasivní černou díru Vírové galaxie při potížích s galaktickým zažíváním, které mají rozsáhlé důsledky.

Vírová galaxie, nebo též M51, je spirální galaxie v souhvězdí Honicích psů, která je od nás vzdálená asi 23 milionů světelných let. Velmi blízko ní se nachází trpasličí galaxie NGC 5195, která kolem své větší sousedky krouží, a vždy jednou za pár set milionů let projde jejím diskem. Nebude to ale trvat věčně, Vírová galaxie postupně trpasličí galaxii pohltí.

Nenasytná supermasivní černá díra

Při každém z těchto průchodů ze sebe galaxie vytrhávají plyn. Supermasivní černá díra o hmotnosti asi 19 milionů Sluncí, která sedí v centru Vírové galaxie, se přitom snaží pohltit tolik materiálu, kolik jen zvládne.

TIP: Spirální M51: Rentgenové záření z Vírové galaxie odhaluje jasná centra

Nenasytnost supermasivní černé díry ale vede k tomu, že se plyn vrací od černé díry zpátky, jako kdyby jí bylo nevolno. Elektrony tohoto materiálu jsou v blízkosti černé díry urychlovány až k rychlosti světla, což vede k intenzivnímu záření, které zase ohřívá galaktický plyn na miliony stupňů. Díky tomu ho můžeme pozorovat zařízeními, jako je e-MERLIN, síť 7 radioteleskopů Manchesterské univerzity, schopná pořizovat rádiové snímky s vysokým rozlišením.

• Zdroj textu: Royal Astronomical Society
  • Zdroj fotografií: Martin Pugh / NASA

Štíhlý blonďák s modrýma očima okouzloval okolí svým zjevem, vybraným chováním a konverzační duchaplností

Veliké černé díry jsou jako kočky. Buď spí, nebo pojídají dobroty v okolí

Na potřeby tří lidí v České republice padne ročně jeden statný smrk.

Jezírko u pramene Farské kyselky