Zítra končí unikátní pokus: Roční vesmírná mise Kellyho a Kornijenka je u konce

01.03.2016 - Martin Reichman

Zítra se završí experimentální rok trvající mise dvojice astronautů na mezinárodní vesmírné stanici. Jaká vlastně byla?

Až zítra ráno Američan Scott Kelly a ruský kosmonaut Michail Kornijenko přistanou v kokpitu Sojuzu TMA-18M v Kazachstánu, budou mít na svém kontě místo obvyklé půlroční porce pobytu na ISS dvojnásobný zápis. Oba astronauté k ISS zamířili 27. března 2015 v rámci expedice 44. Během jejich ročního pobytu se mnohé změnilo.

Zahradničení i rekonstrukce vesmírné stanice

Doprava zásob na mezinárodní vesmírnou stanici je velmi drahá, astronauté proto během uplynulého roku experimentovali s pěstováním vlastní zeleniny. V srpnu tak mohli poprvé ochutnat salát vypěstovaný ve vesmíru. S pěstováním rostlin na ISS souvisel i další pokus, během nějž Kelly a jeho kolegové vypěstovali na své vesmírné zahrádce první mimozemskou květinu.

Mezinárodní vesmírná stanice prochází v současné době poměrně rozsáhlou rekonstrukcí – mimo běžnou údržbu probíhá její příprava pro dokování kosmických lodí SpaceX a Boeingu.

Problémy se zásobováním

Zásobování ISS nebylo v uplynulém roce rozhodně bezproblémové. Progress 59, který k ISS zamířil na konci dubna, se krátce po startu vymknul kontrole a po několika dnech shořel v atmosféře Země i s nákladem paliva, potravin, náhradních dílů, vědeckých experimentů a záložního zařízení pro výstup do otevřeného prostoru.

Podobně dopadla i zásobovací mise SpaceX, jejíž raketa Falcon 9, nesoucí k ISS zásobovací loď Dragon, na konci června explodovala krátce po svém startu. I ta měla na ISS dopravit především zásoby pro astronauty a také řadu vědeckých experimentů.

TIP: Nejdelší, nejkratší, nejnebezpečnější: Rekordní výstupy do otevřeného vesmíru

Přestože je Kellyho a Kornijenkův výkon mimořádný, zdaleka nejde o absolutní rekord nepřetržitého pobytu ve vesmíru. Ten drží Valerij Poljakov, který v letech 1994 a 1995 strávil na stanici Mir 437,7 dne.

• Zdroj textu: NASA, Wikipedia

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.