Zkáza z hlubin: Geologický zlom ohrožuje Bangladéš, východní Indii a Myanmar

14.07.2016 - Stanislav Mihulka

Nově objevený geologický zlom v jižní Asii může rozpoutat brutální zemětřesení o síle 8,2 až 9,0 Richterovy škály

Přesně předpovědět datum a čas velkého zemětřesení zřejmě není možné. Seismologové ale dovedou průběžně sledovat tektonickou aktivitu v podzemí a mohou docela slušně předpovědět, kde časem dojde ke zničujícímu zemětřesení.

Zkáza z hlubin

Nedávno objevili doposud neznámý a pořádně masivní tektonický zlom, tedy narušení masy hornin, jaké často souvisejí se zemětřesením. Tento zlom probíhá pod Bangladéšem, oblastmi východní Indie a také pod Myanmarem, čili Barmou.

Odborníci předpovídají, že tento zlom může rozpoutat brutální zemětřesení o síle 8,2 až 9,0 Richterovy škály. Pokud by k tomu doopravdy došlo, tak takové zemětřesení srovná se zemí celé hustě osídlené oblasti.

TIP: Neklid v hlubinách: Pod městečkem na Novém Zélandu se hromadí magma

Ve vzdálenosti do 100 kilometrů od nově objeveného zlomu žije 140 milionů lidí, obvykle ve stavbách, které nejsou právě stabilní, natož chráněné proti otřesům. Vědci se obávají, že pokud se zlom v dohledné době otřese, bude to nevýslovný masakr.

• Zdroj textu: Inhabitat, CBC
  • Zdroj fotografií: Soman / Wikimedia Commons

Vzducholoď Italia, jež se v roce 1928 měla vznést k severnímu pólu, nakonec svého cíle dosáhla, poté však tragicky ztroskotala.

Sériová výroba návratových modulů lodí Sojuz