Bakterie mají spoustu zajímavých neaktivních genů: Co nám mohou nabídnout?

03.01.2019 - Stanislav Mihulka

V bakteriální DNA jsou geny, které bakterie běžně nepoužívají. Pro nás by ale mohly být užitečné

<p>Tým lovců bakteriálních genů</p>

Tým lovců bakteriálních genů

Bakterie jsou sice obvykle pouhým okem neviditelné a oproti jiným organismům jednoduché, dovedou ale celou řadu podivuhodných věcí. Ve svojí DNA mají geny, které jim umožňují vyrábět nebo naopak rozkládat a zužitkovat rozmanité produkty. A vědci nedávno zjistili, že bakterie vlastně mají ještě větší potenciál, než by se na první pohled zdálo.

Tým amerických badatelů zjistil, že bakterie streptomycety, které nám například poskytly antibiotika streptomycin nebo chloramfenikol, mají v DNA řadu velkých genů, které normálně nepoužívají. Tyhle geny jsou vypnuté a navenek se nijak neprojevují. Stačí je ale zapnout a bakterie mohou vyrábět doposud neviděné produkty.

TIP: Vědci vylepšili 60 let staré antibiotikum pro boj s rezistentními bakteriemi

Nebylo to úplně snadné, ale vědcům se nakonec podařilo obelstít molekulární mechanismy bakterií, které udržují dotyčné geny vypnuté, a geny zapnout. Tímto způsobem bychom mohli z bakteriální DNA získat recepty na doposud neznámá antibiotika nebo i další zajímavé produkty.

University of Illinois at Urbana-Champaign, Nature Chemical Biology