Vědci vylepšili 60 let staré antibiotikum pro boj s rezistentními bakteriemi

31.05.2017 - Stanislav Mihulka

Hledání nových antibiotik je mimořádně obtížné, pomoci nám ale může vylepšení těch stávajících

Vylepšený lék poslední instance -<p>Vankomycin je považován za lék „poslední instance“, který se používá v případech, kdy léčba jinými antibiotiky selhala. Jeho vylepšená verze nám pomůže v boji proti rezistentním mikroorganismům.</p>
Vylepšený lék poslední instance -

Bakterie jsou stále rezistentnější proti antibiotikům a lékaři hrozí stále černějšími scénáři léčby infekčních nemocí. V boji proti bakteriím je proto třeba využít téměř jakékoliv prostředky.

Vědci válčí s odolnými bakteriemi na několika různých frontách. Vyvíjejí antimikrobiální nanomateriály nebo gely zabíjející bakterie. Hledají nové molekuly potenciálních léků doslova po celé planetě. Nový výzkum ukazuje, že by slibnou cestou mohlo být i vylepšování starších antibiotik, které se sice osvědčily, bakterie si už ale proti nim vyvinuly obranu.

TIP: Nebezpečí roste: V roce 2050 zabijí rezistentní bakterie 10 milionů lidí ročně

Badatelé Scrippsova výzkumného institutu se zaměřili na úpravu vankomycinu – antibiotika, na které jsme spoléhali šedesát let. Bakterie si ale proti němu v poslední době dokázaly vyvinout účinnou rezistenci. Nově upravený vankomycin se osvědčil a zabíjí bakterie, které jsou rezistentní vůči jeho původní formě.

The Scripps Research Institute