Černá smrt: Mor poprvé přicestoval do Evropy možná už v době kamenné

24.11.2017 - Stanislav Mihulka

Evropané se museli potýkat s morem již před 4 800 lety. Naznačuje to rozsáhlý německý výzkum

Oběť moru? - Mrtvý muž z dnešního Německa, který se zřejmě stal obětí moru doby kamenné

Mor dokázal rozpoutat jedny z nejvražednějších epidemií v lidské historii. V jednom případě se mu povedlo vyhubit 30 až 60 procent obyvatel Evropy. Němečtí vědci nyní přišli s tvrzením, že mor možná udeřil na Evropu už během pozdní doby kamenné. V rozsáhlém výzkumu zkoumali více než 500 lidských zubů a vzorků kostí, které pocházely z Německa, Maďarska, Chorvatska, Lotyšska, Estonska, Litvy a Ruska. Hledali přitom stopy přítomností původce moru, bakterie Yersinia pestis.

TIP: 6000 let Černé smrti: Mor je dvakrát starší, než jsme si mysleli

Nakonec se jim povedlo vytáhnout celé sekvence DNA původce moru z pozůstatků 6 lidí z různých zemí, kteří žili asi před 4 800 až 3 700 lety, tedy během přechodu mezi dobou kamennou a dobou bronzovou. Morové bakterie si byly navzájem velmi příbuzné, i když pocházely z různých zemí. Podle odborníků mor buď vždy přišel ze stejného zdroje, anebo přišel do Evropy jednou v době kamenné a už tam také zůstal.

IFL Science, Current Biology