Čínský radioteleskop FAST je v provozu a úspěšně loví rádiové záblesky

Nedávno spuštěný radioteleskop s největší anténou na světě již detekoval přes 100 rychlých rádiových záblesků

12.09.2019 - Stanislav Mihulka

Letos v dubnu dostali čínští vědci k dispozici zbrusu nový radioteleskop FAST v jihozápadní Číně, na zkušební provoz. Výzkum na tomto teleskopu ale probíhal již dříve. S talířovou anténou o průměru asi 600 metrů je největším radioteleskopem s jedinou anténou na světě. Ve zkušebním provozu se FAST osvědčil a v těchto dnech byl prohlášen za schopný operačního provozu.

Přestože FAST pracuje krátce, má už na svém kontě významné úspěchy. Nejnověji v průběhu pár dní na přelomu srpna a září FAST sledoval část oblohy, kde se nachází objekt FRB 121102 – jediný známý zdroj opakovaných rádiových záblesků. A nově spuštěnému radioteleskopu se podařilo „ulovit“ více než 100 nových rádiových záblesků z tohoto zdroje.

Výzkum rádiových záblesků

O zdroji FRB 121102 již víme, že se nachází v trpasličí galaxii, vzdálené od nás asi 3 miliardy světelných let. Tímto zdrojem by mohla být neutronová hvězda, která se pohybuje v nesmírně silném magnetickém poli. Není to ale vůbec jisté a proto jsou stále důležité každé další informace o zdroji FRB 121102. Nová data teleskopu FAST přicházejí v pravou chvíli.

TIP: Nový největší radioteleskop světa v Číně má za sebou první objevy

Radioteleskop FAST teď ještě čeká zhodnocení na národní úrovni, po němž by měl získat status plně provozuschopného zařízení. Pak by měl být přístupný pro vědce z celého světa, alespoň teoreticky. Už teď je jasné, že se FAST stává velmi užitečným nástrojem k výzkumu rádiového vesmíru.

NASA / Jeff Dai (TWAN)