Hloubka ranních barev: Jak vypadá Grand Canyon za úsvitu

01.05.2021 - Marek Telička

Americký Grand Canyon je jedním z nejpozoruhodnějších geografických jevů na tváři Země. Je 446 kilometrů dlouhý, půl kilometru až 29 kilometrů široký a od hrany k nejhlubšímu místu byste naměřili přibližně 1 600 metrů. Po ránu je tato obrovská průrva plná nejrůznějších barevných odstínů

<p>Členitost kaňonu a rozmanitost hornin, které tvoří jeho strmé stěny, jsou vidět zejména při východu slunce.</p>

Už z výše uvedených údajů je jasné, že Grand Canyon není žádný jednoduchý nebo dokonce pravidelný útvar. Geologové se stále nemohou úplně shodnout na způsobu a podobě konkrétních geologických procesů, jakými byl Grand Canyon vytvořen. Poslední výzkumy ale naznačují, že řeka Colorado si před 17 miliony let vybrala svůj definitivní směr a od té doby se prořezává vrstvami zdejších hornin

TIP: V sevření ohnivých skal: Cesty úzkými kaňony Coloradské plošiny

Coloradská plošina byla zároveň vyzdvižena vzhůru. Díky řece Colorado a jejím přítokům jsou dnes lidským očím v oblasti Velkého kaňonu odhaleny dvě miliardy geologické historie naší planety.

Podoba Grand Canyonu při pohledu z vesmíru je složená z většího množství nejrůznějších snímků a údajů. Při pohledu od východu je ve spodní části vidět řeka Little Colorado, která se vlévá do Colorada. Colorado prořezává náhorní plošiny Kaibab (sever, pravá část snímku) a Coconino (jih, vlevo), které jsou obě pokryty zelení. Odstíny růžové a fialové zobrazují různé geologické vrstvy odkryté erozí.