Hubbleův teleskop poprvé detekoval helium v atmosféře exoplanety

04.05.2018 - Martin Reichman

Přestože je helium druhým nejběžnějším prvkem ve vesmíru (po vodíku), doposud jsme jej objevili jen v rámci naší Sluneční soustavy. Dostatek tohoto prvku se vyskytuje na Slunci a tvoří i podstatnou část atmosfér Jupiteru a Saturnu. U planet nacházejících se mimo naši Soustavu se to, i přes usilovnou snahu vědců, až doposud nedařilo.

První exoplanetou, u které vědci objevili helium, je tak WASP-107b, od níž nás dělí zhruba 200 světelných let. Množství vzácného plynu je v atmosféře této exoplanety ovšem enormní – podle vědců héliem nafouknutá atmosféra sahá do vzdálenosti desítek tisíc kilometrů od povrchu planety.

Extrémně nafouknutá atmosféra ovšem způsobuje únik plynů do vesmíru. Podle odhadů vědců zmizí během miliardy let 0,1 až 4 % celkové hmotnosti exoplanety v nenávratnu. WASP-107b je přitom podobně velká jako Jupiter, její hmotnost je ale jen osminová.

Objev podle vyjádření vědců demonstruje možnosti Hubbleova vesmírného teleskopu v infračerveném spektru při studiu rozsáhlých atmosfér exoplanet.

hubblesite.org