Co znamená, že je vesmír nekonečný?

Vesmír je sice nekonečný, ale naše pozorování jsou omezená a dalekohledy dohlédnou pouze do určité vzdálenosti. Co tedy v kosmologii označuje pojem „nekonečno“?

13.04.2024 - Michal Švanda

Uvedená otázka je spíš filozofická než fyzikální. Pojem „nekonečno“ v kosmologii značí, že vesmír nemá konečnou velikost ani objem – v principu se tedy prostírá do nekonečna v každém směru. Z hlediska praktických pozorování je však konečný, protože do detektorů našich přístrojů mohlo dosud v důsledku konečné rychlosti světla dorazit jen elektromagnetické záření z určité vzdálenosti: Konkrétně se jedná asi o 46 miliard světelných let.

Podle současných teorií je kosmos homogenní a izotropní, tzn. podobný v každém směru a v každém místě. Z daného předpokladu plyne, že jeho velikost by měla být v každém směru stejná a měla by být nekonečná. Je ovšem třeba zdůraznit, že se termín „nekonečno“ v kontextu kosmologie neshoduje s pojmem „neomezenost“: Vesmír může být nekonečný ve smyslu absence hranic, ale stále může mít určitá omezení v rámci jiných vlastností, jako jsou celková hmotnost či množství energie.