Italský bombardér SIAI S.79 Sparviero: Posádkami milovaný třímotorák

23.09.2017 - Miroslav Šnajdr

Nejúspěšnějším italským bombardérem druhé světové války se stal SIAI S.79 Sparviero

SIAI S.79 Sparviero -<p>SIAI S.79 Sparviero měly slabší obrannou výzbroj a nevhodné uložení pum (zavěšeny v pumovnici špicemi vzhůru padaly po nepravidelné trajektorii)</p>
SIAI S.79 Sparviero -

SIAI S.79 Sparviero měly slabší obrannou výzbroj a nevhodné uložení pum (zavěšeny v pumovnici špicemi vzhůru padaly po nepravidelné trajektorii)


Reklama

SIAI S.79 Sparviero původně vznikl jako civilní letoun. Konstrukční tým společnosti Societá Idrovolanti Alfa Italia (SIAI) zahájil vývoj rychlého dopravního letounu určeného pro osm cestujících v roce 1933. Vyznačoval se osvědčenou třímotorovou koncepcí, která byla na přelomu 20. a 30. let u dopravních letounů poměrně rozšířená, pak však třímotoráky vytlačily stroje dvoumotorového, respektive čtyřmotorového uspořádání. Nejdéle se třímotorová koncepce uplatňovala právě v Itálii a zde také byla dovedena k relativní dokonalosti.

Dopravní prototyp S.79P vzlétl 8. října 1934. Objevil se právě včas, neboť italské Královské letectvo vypsalo v roce 1934 soutěž na nový střední bombardér. Přepracování konstrukce pro vojenské účely bylo poměrně jednoduché a k zalétání prototypu bombardovací verze S.79 došlo 8. července 1936. Třímotorový samonosný dolnoplošník smíšené konstrukce vybavený zatahovacím podvozkem záďového typu upoutal vysokými výkony.

SIAI S.79 Sparviero

  • ROZPĚTÍ: 21,1 m
  • DÉLKA: 15,62 m
  • VZLETOVÁ HMOTNOST: 10 500 kg
  • MAX. RYCHLOST: 439 km/h
  • DOSTUP: 6 500 m
  • DOLET (S 1 250 KG PUM): 1 900 km
  • POHONNÁ JEDNOTKA: 3× hvězdicový Alfa Romeo 126 R.C.34 o 573 kW
  • VÝZBROJ: 3× 12,7mm kulomet, 1× 7,7mm kulomet, 1 250 kg pum
  • OSÁDKA: 6 mužů
  • UŽIVATELÉ: Brazílie, Irák, Itálie, Jugoslávie, Německo, Rumunsko, Španělsko

Nakonec bylo postaveno 1 218 S.79 Sparviero (Jestřáb). Letoun existoval také ve dvoumotorové verzi, exportované do Iráku a především do Rumunska, kde se rovněž vyráběl v licenci. Letouny se okamžitě staly chloubou italského letectva a základem výzbroje jeho bombardovací složky. Typ se dočkal širokého bojového využití i v průběhu druhé světové války. Královské letectvo jej velmi aktivně nasazovalo jako bombardér a rovněž velmi úspěšný torpédový bombardér. Stroj ovšem rychle zastaral a za akce platil těžkými ztrátami.

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE SPECIÁL Letouny II. světové války

  • Zdroj fotografií: Di Andrea Nicola - Picture from italian wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda
Revue
Reklama

Před 29 miliony let dopadl v Libyjské poušti meteorit, který vytvořil spoustu pěkného žlutého skla. Dávní zlatníci je později použili k výrobě šperků pro slavného Tutanchamona.

Vesmír

Marsovské selfie 

Rover Curiosity (anglicky „zvídavost“) přistál na Marsu 6. srpna 2012, s cílem zkoumat tamní klima i geologii a pátrat po stopách vody či živých organismů. Mise měla trvat dva roky, následně však byla prodloužena na neurčito a Curiosity pracuje dodnes. Snímek z 5. srpna 2015 jej zachycuje na úbočí hory Mount Sharp, těsně před navrtáním kamene pojmenovaného Buckskin.

Vesmír

Baron Adolf Erik Nordenskiöld označil již v 19. století Katalánský atlas za „nejobsažnější kartografické dílo 14. století“

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907