Mobilní pevnosti mocných: V čem jezdil Hitler, Kaddáfí nebo třeba Mao Ce-tung

12.01.2019 - Vilém Koubek

Každý diktátor si buduje respekt nejen svou krutostí či neústupností, ale také vlastním vozem. Všichni tito muži v dějinách měli oblíbenou značku, kterou si často nechávali upravovat pro své potřeby, nebo si automobil rovnou navrhli sami

<h3>Vlajková loď Číny</h3><p><strong>Chung-čchi </strong><br /><strong>majitel:</strong> Mao Ce-tung | <strong>vyrobeno:</strong> 1958</p><p>Limuzíny Chung-čchi neboli „rudá vlajka“ tvořily již od uvedení na trh v roce 1958 pomyslnou čínskou náhražku luxusních vozů Rolls-Royce. Vyráběla je společnost založená komunistickou stranou a vznikaly kompletně ručně. <strong>Jen pro Mao Ce-tunga a jeho stranické kolegy se jich vyrobilo na 1 500 a představitelé lidové republiky se v nich vozili až do roku 1982. Poté se automobily zmíněné značky přestaly produkovat</strong>, údajně kvůli přílišné spotřebě pohonných hmot. Stal se z nich ovšem natolik významný symbol prestiže a suverenity, že se nakonec v roce 2012 na výrobní linky vrátily. </p>

Vlajková loď Číny

Chung-čchi 
majitel: Mao Ce-tung | vyrobeno: 1958

Limuzíny Chung-čchi neboli „rudá vlajka“ tvořily již od uvedení na trh v roce 1958 pomyslnou čínskou náhražku luxusních vozů Rolls-Royce. Vyráběla je společnost založená komunistickou stranou a vznikaly kompletně ručně. Jen pro Mao Ce-tunga a jeho stranické kolegy se jich vyrobilo na 1 500 a představitelé lidové republiky se v nich vozili až do roku 1982. Poté se automobily zmíněné značky přestaly produkovat, údajně kvůli přílišné spotřebě pohonných hmot. Stal se z nich ovšem natolik významný symbol prestiže a suverenity, že se nakonec v roce 2012 na výrobní linky vrátily. 

<h3>Vůz pro vůdce</h3><p><strong>Mercedes-Benz 770K</strong><br /><strong>majitel:</strong> Adolf Hitler | <strong>vyrobeno:</strong> 1930</p><p>Nacistický vůdce <strong>Adolf Hitler</strong> nedal dopustit na automobily značky Mercedes-Benz a postupně jich vlastnil celkem devět. Nejznámějším se stal model 770K, v jehož pohodlí se diktátor vozil na přehlídky nebo v něm přijímal gratulace u příležitosti porážky Francie. <strong>Skla vozu byla samozřejmě neprůstřelná, po stranách i zespodu chránil pasažéry pancíř a v případě potřeby mohlo vozidlo zrychlit na 190 km/h</strong>. Na konci války putoval kabriolet z Německa do Spojených států, kde se pak v roce 2017 dostal do dražby. Výtěžek měl pomoct financovat historické programy zabývající se holokaustem, kupec se však nenašel. </p>

Vůz pro vůdce

Mercedes-Benz 770K
majitel: Adolf Hitler | vyrobeno: 1930

Nacistický vůdce Adolf Hitler nedal dopustit na automobily značky Mercedes-Benz a postupně jich vlastnil celkem devět. Nejznámějším se stal model 770K, v jehož pohodlí se diktátor vozil na přehlídky nebo v něm přijímal gratulace u příležitosti porážky Francie. Skla vozu byla samozřejmě neprůstřelná, po stranách i zespodu chránil pasažéry pancíř a v případě potřeby mohlo vozidlo zrychlit na 190 km/h. Na konci války putoval kabriolet z Německa do Spojených států, kde se pak v roce 2017 dostal do dražby. Výtěžek měl pomoct financovat historické programy zabývající se holokaustem, kupec se však nenašel. 

<h3>Cestou necestou</h3><p><strong>Rolls-Royce Silver Ghost</strong><br /><strong>majitel:</strong> Vladimir Iljič Lenin | <strong>vyrobeno:</strong> 1922</p><p>Sovětský vůdce <strong>Vladimir Lenin</strong> patřil k velkým fanouškům vozidel značky Rolls-Royce a postupně si jich pořídil víc než deset. Nejzajímavější kousek v jeho garáži představoval model Silver Ghost: <strong>Jakmile vůz zaparkoval v nové vlasti, podrobil se na vůdcovu žádost úpravám. Zadní kola nahradily pásy a na přední nápravu namontovali inženýři lyže</strong>. Spalování se pak dočkalo takového vylepšení, aby se vypořádalo dokonce s alkoholem coby pohonnou hmotou. Silver Ghost se stal po změnách odpovědí i na ty nejhorší sovětské cesty. </p>

Cestou necestou

Rolls-Royce Silver Ghost
majitel: Vladimir Iljič Lenin | vyrobeno: 1922

Sovětský vůdce Vladimir Lenin patřil k velkým fanouškům vozidel značky Rolls-Royce a postupně si jich pořídil víc než deset. Nejzajímavější kousek v jeho garáži představoval model Silver Ghost: Jakmile vůz zaparkoval v nové vlasti, podrobil se na vůdcovu žádost úpravám. Zadní kola nahradily pásy a na přední nápravu namontovali inženýři lyže. Spalování se pak dočkalo takového vylepšení, aby se vypořádalo dokonce s alkoholem coby pohonnou hmotou. Silver Ghost se stal po změnách odpovědí i na ty nejhorší sovětské cesty. 

<h3>Respekt na kolech</h3><p><strong>Mercedes-Benz 600 Grosser</strong><br /><strong>majitel:</strong> Idi Amin | <strong>vyrobeno:</strong> 1963</p><p>Mercedes-Benz 600 Grosser se stal ve druhé polovině 20. století jedním z nejoblíbenějších vozidel vůdců i bohatých zlosynů. Kromě ugandského diktátora<strong> Idiho Amina</strong> se v něm přesouvali třeba Leonid Brežněv, Saddám Husajn nebo Kim Čong-il a u všech symbolizoval respekt. <strong>Jednak byl vskutku masivní – měřil přes pět metrů –, ale také do jisté míry přímo z továrny pancéřovaný, neboť jeho karoserie vznikala ze silné oceli</strong>. O plynulou jízdu se staral speciální systém tlumičů a pomocí nové technologie se rovněž zasouvala či vytahovala okénka: Pohyb zajišťovala hydraulika dostatečně výkonná k tomu, aby sklo člověku useklo ruku. </p>

Respekt na kolech

Mercedes-Benz 600 Grosser
majitel: Idi Amin | vyrobeno: 1963

Mercedes-Benz 600 Grosser se stal ve druhé polovině 20. století jedním z nejoblíbenějších vozidel vůdců i bohatých zlosynů. Kromě ugandského diktátora Idiho Amina se v něm přesouvali třeba Leonid Brežněv, Saddám Husajn nebo Kim Čong-il a u všech symbolizoval respekt. Jednak byl vskutku masivní – měřil přes pět metrů –, ale také do jisté míry přímo z továrny pancéřovaný, neboť jeho karoserie vznikala ze silné oceli. O plynulou jízdu se staral speciální systém tlumičů a pomocí nové technologie se rovněž zasouvala či vytahovala okénka: Pohyb zajišťovala hydraulika dostatečně výkonná k tomu, aby sklo člověku useklo ruku. 

<h3>Libyjská raketa</h3><p><strong>Saroukh el-Jamahiriya</strong><br /><strong>majitel:</strong> Muammar Kaddáfí | <strong>vyrobeno:</strong> 1999</p><p><strong>Muammar Kaddáfí</strong> proslul vedle své krutosti hlavně výstředností, nedostatkem vkusu a touhou po přepychu. To vše se odrazilo ve speciálním vozidle nazvaném Saroukh el-Jamahiriya neboli „libyjská raketa“, které si africký diktátor dokonce sám navrhl: <strong>Jeho vizi zhmotnila společnost Libyan Arab Domestic Investment Company, jejíž ředitel prohlásil, že se jedná o nejbezpečnější auto na světě</strong>. Hlavní předností vozu bylo zkosení přední části do tvaru připomínajícího raketu. V Kaddáfího představách totiž špička fungovala jako ochranný prvek: <strong>V případě čelní kolize by prý protijedoucí vozidlo pasažéry neohrozilo, protože by po zkosené karoserii „sklouzlo“ bokem</strong>. </p>

Libyjská raketa

Saroukh el-Jamahiriya
majitel: Muammar Kaddáfí | vyrobeno: 1999

Muammar Kaddáfí proslul vedle své krutosti hlavně výstředností, nedostatkem vkusu a touhou po přepychu. To vše se odrazilo ve speciálním vozidle nazvaném Saroukh el-Jamahiriya neboli „libyjská raketa“, které si africký diktátor dokonce sám navrhl: Jeho vizi zhmotnila společnost Libyan Arab Domestic Investment Company, jejíž ředitel prohlásil, že se jedná o nejbezpečnější auto na světě. Hlavní předností vozu bylo zkosení přední části do tvaru připomínajícího raketu. V Kaddáfího představách totiž špička fungovala jako ochranný prvek: V případě čelní kolize by prý protijedoucí vozidlo pasažéry neohrozilo, protože by po zkosené karoserii „sklouzlo“ bokem. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Když v roce 2014 obsadili bojovníci Islámského státu Mosul, nikdo nevěřil, že se dokážou udržet u moci. Každý rok přesto dokázal vydělat přes 18 miliard korun. Daně vybíral až do poslední chvíle před svým zánikem.

Zajímavosti

Prvorepubliková akcie společnosti Kolben a Daněk

Historie

Palebné přepady kaťuší byly pro Němce překvapením, výbuchy a charakteristický ječivý zvuk raket doplňovaly, zvlášť v noci, světelné efekty.

Válka
Věda

Návrh designu systému TRAuma Care In a Rucksack (TRACIR)

Věda

V rámci druhu jsou k vidění jedinci s modrým nebo zelenomodrým kovovým zbarvením.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907