Nebezpečná žlutá pochoutka: Je pravda, že jsou banány radioaktivní?

04.08.2016 - redakce 100+1

Banány jsou prý radioaktivní? Je to pravda? A kolik bychom jich museli sníst, abychom si přivodili nemoc z ozáření?

Mezi tzv. radioaktivní potraviny se banány řadí kvůli izotopu draslíku 40 K, který obsahují. Jeho poločas rozpadu činí 1,25 miliardy let, což v přepočtu znamená, že v 1 g prvku se každou sekundu rozpadne asi 31 atomů. A jelikož průměrný banán zahrnuje zhruba 0,5 g draslíku, půjde přibližně o 15 atomů za sekundu.

V rámci procesu rozpadu dochází k velice slabému vyzařování paprsků beta i gama, které ve velkých dávkách vyvolávají nemoc z ozáření. Nicméně k tomu, abychom si zmíněnou nemoc přivodili konzumací banánů, bychom museli naráz sníst asi pět milionů těchto žlutých plodů.

V podstatě každá potravina bohatá na draslík obsahuje minimální procento radioaktivního izotopu 40 K. Mezi „radioaktivní“ plodiny bychom tudíž museli zařadit také brambory, ořechy či fazole. Navíc je třeba dodat, že nízké radiaci čelíme naprosto běžně, a sami dokonce radioaktivní záření v určité malé míře vydáváme.