Nečekaná pomoc: Jed australských pavouků léčí následky mozkové mrtvice

23.03.2017 - Stanislav Mihulka

Protein z jedu sklípkanců zázračně chrání mozek před poškozením mozkovou mrtvicí

Sklípkanec Hadronyche modesta -<p>Jed sklípkanců působí blahodárně na mozek po mrtvici</p>
Sklípkanec Hadronyche modesta -

Jed sklípkanců působí blahodárně na mozek po mrtvici

Australští pavouci sklípkanci nejsou z těch, s nimiž byste se chtěli blíže seznámit. Jsou poměrně velcí a hroziví, ale hlavně dost jedovatí. Řada druhů sklípkanců může způsobit závažná zranění. Přesto mohou být lidem velmi prospěšní.

Vědci totiž v jedu sklípkanců druhu Hadronyche infensa objevili protein, jehož užívaní léčí poškození mozku, k němuž dojde po mozkové mrtvici. První experimenty s pokusnými zvířaty přinesly nečekaně slibné výsledky.

TIP: Smrtící pavouci koutníci mají nebezpečně kvalitní pavučiny

Malý protein, který objevitelé nazvali Hila, blokuje specifické iontové kanály v mozku. Ty hrají hlavní roli v rozvoji poškození mozku v důsledku mrtvice. Jedna dávka tohoto proteinu, podaná laboratornímu potkanovi dvě hodiny po uměle vyvolané mrtvici, omezila běžné poškození mozku po mrtvici o 80 procent.

University of Queensland / PNAS