Obrněný automobil BA-64 (3): Bobiky československých vojáků

19.01.2017 - Martin Koller

Kategorie obrněných automobilů má již relativně dlouhou tradici a reálně existuje dodnes. Jedním z typických druhoválečných představitelů je sovětský BA-64, s nímž se v praxi setkávali i českoslovenští vojáci

BA-64 v rané verzi -<p>Z výzbroje ČSLA byly bobiky vyřazeny pravděpodobně v šedesátých letech a poté poslány do šrotu. Pro současnou generaci se bohužel nezachoval ani jeden originální BA-64.</p>
BA-64 v rané verzi -

Z výzbroje ČSLA byly bobiky vyřazeny pravděpodobně v šedesátých letech a poté poslány do šrotu. Pro současnou generaci se bohužel nezachoval ani jeden originální BA-64.


Reklama

Obrněné automobily BA-64B představovaly pravděpodobně první obrněnou techniku našeho východního odboje. Od 26. července 1943, dne zformování československého tankového praporu, až do konce války tvořily BA-64B součást výzbroje čs. jednotek v SSSR.


Předchozí části:

Obrněný automobil BA-64 (1): Průzkumník jménem Bobik

Obrněný automobil BA-64 (2): Průzkumník jménem Bobik


Rota s 10 kusy BA-64B pod velením poručíka Churavého útočila na německé pozice běžně v sestavě tanků T-34/76 a T-70. V bitvě u Rudy bylo auto velitele roty zničeno. Bitvy o Bílou Cerekev v lednu 1944 se jich zúčastnilo už jen pět a v bitvě o Žaškov musel být odepsán další.

Poté došlo ke zrušení roty obrněných automobilů a zbývající vozidla přebral smíšený předzvědný oddíl tankové brigády jako spojovací a styčná.

Ztracená historie

Není jasné, kolik bobiků dojelo v květnu 1945 do Prahy. Každopádně se zúčastnily slavnostní vojenské přehlídky. Krátce po ukončení války byla na Stalinův rozkaz předána Československu zdarma výzbroj pro dvě divize včetně 15 BA-64B. Ty se následně zúčastnily zásahu proti skupinám banderovců.

Z výzbroje ČSLA byly bobiky vyřazeny pravděpodobně v šedesátých letech a poté poslány do šrotu. Je dokladem mizerie předlistopadového československého vojenského muzejnictví, že se nezachoval ani jeden originální BA-64

Počátkem devadesátých let byla výměnou získána pro připravované Vojensko-technické muzeum v Lešanech originální pancéřová karoserie na neoriginálním podvozku, opatřená nově vyrobenou věžičkou. Následně došlo po menších úpravách k jejímu umístění do expozice lešanského muzea, kde ji lze vidět i dnes. Po republice pak jezdí také několik zdařilých replik.

Reklama

  • Zdroj textu:

    II. světová červen 2015

  • Zdroj fotografií: Wikimedia-Commons

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Inspektor Izraelského památkového úřadu s objeveným mečem.

Věda

Koncept lunární motorky Tardigrade.

Vesmír

Všemi barvami hrající kopce Aktau v NP Altyn-Emel jsou tvořeny měkkými sedimenty

Příroda

U Tannenbergu Rusové ztratily desetitisíce mužů, ale tisk bitvu označil za pouhý lokální neúspěch.

Válka

Američtí vědci dočasně napojili prasečí ledvinu na člověka a sledovali její fungování. Jde o další krok ve výzkumu možnosti využívat jednou zvířecí orgány při transplantacích, které zachrání lidský život.

Věda

Johanka z Arku během korunovace krále Karla VII. v katedrále v Remeši. Obraz francouzského malíře Jeana Auguste Dominique Ingrese z roku 1854.

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907