Předpověď počasí na exoplanetě HAT-P-7b: Oblačno, občas rubíny nebo safíry

14.12.2016 - Stanislav Mihulka

Astronomové zjistili, jak vypadají oblaka na extrémně horkém jupiteru HAT-P-7b

Planeta HAT-P-7b -<p>Na žhavé exoplanetě  HAT-P-7b mají oblaka s parami z minerálů</p>
Planeta HAT-P-7b -

Na žhavé exoplanetě  HAT-P-7b mají oblaka s parami z minerálů

Exoplaneta HAT-P-7b ze souhvězdí Labutě, která je od nás vzdálená asi 1 000 světelných let je jedním z takzvaných horkých jupiterů. Je asi o 40 procent větší a o 80 procent hmotnější než náš Jupiter. Obíhá ale v těsné blízkosti své hvězdy, a je permanentně rozžhavená na téměř 2 tisíce stupňů Celsia.

David Armstrong z britské Univerzity ve Warwicku a jeho kolegové zpracovali data teleskopu Kepler, který tento hvězdný systém s mnoha dalšími pozoroval po dobu několika let. Zjistili, že se jasnost planety HAT-P-7b během času mění.

Badatelé dospěli k názoru, že změny jasnosti způsobují ohromná oblaka, která kondenzují na odvrácené straně planety. V atmosféře HAT-P-7b zřejmě vanou mohutné vichry a ty prohánějí oblaka po planetě.

TIP: Řídká jako balsové dřevo: Planeta KELT-12b je nafouklý horký jupiter

Planeta HAT-P-7b je tak nesmírně horká, že látky, které běžně známe v pevné podobě, na ní zřejmě tvoří součást oblaků. Proto mraky na HAT-P-7b obsahují základní stavební molekuly minerálů, jako jsou rubíny nebo třeba safíry.

New Scientist, Nature Astronomy