Promoklý vulkán: Extrémní lijáky spustily drsnou fázi erupce sopky Kilauea

29.04.2020 - Stanislav Mihulka

Skupina amerických vědců přišla se zajímavým vysvětlením, co způsobilo mohutnou erupci vulkánu Kilauea. Na vině byl podle nich dlouhotrvající a intenzivní déšť

<p>Láva vytékající z vulkánu Kīlauea během erupce v roce 2018</p>

Láva vytékající z vulkánu Kīlauea během erupce v roce 2018

Sopka Kilauea na Havajských ostrovech je jedním z nejaktivnějších vulkánů na světě. Její současná erupce zřejmě probíhá nepřetržitě od roku 1983. Počátkem května 2018 Kilauea zahájila výjimečně intenzivní fázi erupce, během které sopka zalila velké území lávou a zničila tam stovky domů. Bouřlivé soptění Kilauey trvalo až do září 2018, kdy se sopka výrazně zklidnila.

Američtí geologové jsou přesvědčeni, že tuto pořádně „horkou“ fázi erupce Kilauey spustily dlouhotrvající a místy až extrémní lijáky, k nimž došlo v měsících předcházejících zmíněné intenzivní erupci. Na ostrově Kauai v jediném dni napršelo přes 126 cm. Klíčovou roli podle vědců sehrál velmi jednoduchý mechanismus. Vlhká hornina se pod tlakem magmatu bortí snadněji než suchá. Nahromaděné magma a vulkanické plyny si pak oslabeným podložím mohly snadněji prorazit cestu k povrchu.

TIP: Vzácný úkaz: Během erupce havajské sopky Kilauea se objevilo lávanádo

Vědci již dříve spojili deště s malým erupcemi páry na sopkách a s vulkanickým zemětřesením. Teď je to poprvé, kdy jsme přistihli déšť, jak ovlivňuje magmatické procesy v nitru sopky. Zdá se, že by načasování a intenzita dešťů mohly hrát významnou úlohu v soptění Kilauey a nejspíš i dalších vulkánů.