Regenerace ze 3D tiskárny: Vědci vytiskli náhradní tkáně

16.02.2016 - Stanislav Mihulka

S tiskárnou na tkáně je možné vytisknout různé tkáně požadovaného tvaru, které pak lze voperovat do pacienta

Podle všeho se už blíží doba, kdy si lékaři vytisknou potřebné tkáně pro pacienta 3D tiskem. Nedávno se objevila důmyslná 3D tiskárna, která dovede vytisknout živé tkáně. Ty pak mohou nahradit poškozené tkáně nebo tkáně zasažené nemocí.

Badatelé už svou tiskárnu Integrated Tissue and Organ Printing System (ITOP) vyzkoušeli a vytiskli ušní boltec, kostní a svalovou tkáň. Když pak své výtvory implantovali do zvířat, tak tkáně dozrály do provozuschopného stavu a vyvinuly si cévy pro zajištění výživy.

3D tiskárna na tkáně nejprve vytiskne formu z biologicky rozložitelného materiálu. Následně ji pak vyplní hydrogelem, který obsahuje živé buňky. Během procesu tisku se buňkám nic nestane, jinak by to nefungovalo. Tkáňoví inženýři se už jistě na nové 3D tiskárny těší.

Wake Forest Baptist Medical Center, Nature Biotechnology