Roadster Tesla se Starmanem za volantem poprvé obletěl Slunce

22.08.2019 - Martin Reichman

Červený Roadster Tesla se Starmanem za volantem, který loni 6. února při prvním, testovacím letu vynesla do vesmíru mohutná raketa společnosti SpaceX Falcon Heavy, poprvé obletěl Slunce.

Podle webu whereisroadster, který mapuje cestu vesmírného kabrioletu, má Roadster za sebou přes 1,2 miliardy kilometrů, což znamená, že auto výrazně překročilo záruční limit 58 000 ujetých kilometrů. Pokud by roadster brázdil pozemské silnice, zvládl by projet 34× všechny silnice světa.

Od Země jej aktuálně dělí vzdálenost necelých 300 milionů kilometrů, tedy zhruba 16,6 světelných minut. Obkroužení mateřské hvězdy naší planetární soustavy by roadsteru podle propočtů mělo trvat 557 pozemských dnů, přičemž vůz byl v pondělí ve vesmíru už 560. den.

TIP: Co udělá vesmír s roadsterem Elona Muska?

Muskův automobil s řidičem pravděpodobně obletí Slunce ještě mnohokrát. Loňská studie modelující oběžnou dráhu propočítala, že existuje malá pravděpodobnost, že se roadster za zhruba milion let srazí a Venuší nebo se Zemí. Bát se ale rozhodně nemusíme. Podle všeho bychom totiž srážku ani neznamenali. Pokud by rudý roadster v budoucnu skutečně zamířil zpátky domů, s velkou pravděpodobností by totiž shořel v atmosféře. Stále tedy platí Starmanovo motto: Nepropadejte panice!