Může se srazit Tesla Elona Muska se Zemí? Vědci to považují za možné

23.02.2018 - Martin Reichman

<p>Pravděpodobnost, že by se rudý elektromobil mohl během následujícího milionu let srazit se Zemí, je podle vědců šestiprocentní.</p>

Nedávný premiérový start rakety Falcon Heavy přinesl na jedné straně velký úspěch pro SpaceX a jejího šéfa Elona Muska, na straně druhé i množství otázek. Není elektromobil Tesla vypuštěný do vesmíru zbytečným smetím? A mohl by být nebezpečný?

Vypuštěný vesmírný elektromobil a jeho zádumčivý pilot Starman se pohybují po křížící se trajektorii se Zemí. Potkávat se budou přibližně každých 2,8 roku, přičemž v průměru každé desáté přiblížení bude těsné. Nejbližší blízké setkání nás čeká v roce 2091. Právě setkání se Zemí a dalšími tělesy Sluneční soustavy bude nutně ovlivňovat trajektorii vesmírného roadsteru.

Vědci z Torontské univerzity a pražské Univerzity Karlovy zpracovali studii, podle které existuje 6% šance, že by se rudý elektromobil mohl srazit se Zemí a 2,5% šance na srážku s Venuší. Podle počítačových simulací se tak ale nestane dříve než za milion let. V horizontu tří milionů let pak roste pravděpodobnost srážky na 11 %.

TIP: Elon Musk: Edison nového věku

A jak by taková srážka dopadla? Podle všeho bychom ji ani neznamenali. Jednak není příliš pravděpodobné, že by elektromobil přežil takovou dobu bez úhony ve vesmíru. Podle Williama Carrolla z americké univerzity v Indianě nevydrží pneumatiky, plastové a kožené části ve vesmíru více než rok. Za 73 let, kdy se vesmírný vůz poprvé přiblíží k Zemi, z něj nezbude víc než kovová kostra. I v případě, že by se jeho dráha nečekaně změnila a rudý roadster by skutečně zamířil zpátky domů, s velkou pravděpodobností by jednoduše shořel v atmosféře. Stále tedy platí Starmanovo motto: Nepropadejte panice!

Kde je elektromobil Tesla nyní?

Na stránce www.whereisroadster.com můžete sledovat přesnou pozici vesmírného automobilu na jeho cestě Sluneční soustavou. Aktuálně se pohybuje rychlostí 12 tisíc kilometrů v hodině a od Země jej dělí více než 4,7 milionů kilometrů. Skladbu Space Oddity si Starman již poslechl více než 4300×.

University of Toronto, Cornell University Library