S výbušninou pod sedadlem: Jak fungují vystřelovací sedadla v letounech? (3)

02.12.2021 - Miroslav Mašek

Vystřelovací sedadla v proudových letounech už zachránila tisíce životů. Stačí zatáhnout za pruhované madlo a o zbytek se postará automatika. Přesto jde o adrenalinový a nebezpečný zážitek a letci k němu sahají opravdu jen v krajním případě

<p>K většině katapultáží dochází nízko u země, nebo přímo po nechtěném kontaktu s ní (nehoda  britského harrieru v Afghánistánu, 2009).</p>

K většině katapultáží dochází nízko u země, nebo přímo po nechtěném kontaktu s ní (nehoda  britského harrieru v Afghánistánu, 2009).


Reklama

Elektronickým mozkem vystřelovacího sedadla je takzvaný sekvencér, který sbírá data ze senzorů a zajišťuje, aby katapultáž proběhla co nejbezpečněji i nejrychleji. Zodpovídá za načasování jednotlivých fází v závislosti na váze pilota, rychlosti letu a podobně. Stačí, aby pilot třeba seděl na sedačce trochu křivě, sekvencér propočítá rozložení jeho váhy a podle toho upraví tah raketového motorku.

Damoklův meč nad hlavou

Přes veškerou snahu inženýrů i rozvoj technologií zůstává katapultáž z proudového letounu smrtelně nebezpečnou záležitostí. Pilot při ní čelí extrémnímu přetížení zhruba 12 až 14 g (u starších modelů ještě více), které mu může přivodit závažné zdravotní komplikace. Ztráta vědomí představuje ten nejmenší problém – po zatažení za výrazně zbarvené madlo se vše děje plně automaticky. Horší jsou pohmoždění páteře a zlomeniny obratlů, jež katapultované osobě mnohdy znemožní pokračovat v letecké kariéře a někdy ji stojí i život.

Stovky zachráněných letců

Z pozice světové jedničky na trhu vystřelovacích sedadel se ve 21. století stále těší společnost Martin-Baker. Mezi nejoblíbenější modely patří Mk 14 určený pro námořní letouny a známý též jako NACES (Navy Aircrew Common Ejection Seat). S tímto systémem představeným roku 1985 létaly mimo jiné legendární tomcaty, dnes se užívá zejména ve strojích F/A-18 Hornet. Byl nainstalován do asi 2 200 letadel a zachránil život už 101 osobám.

Další úspěšný typ představuje Mk 16, jehož modifikace slouží v evropských strojích Eurofighter Typhoon či Dassault Rafale, zatímco mladší verzi Mk 16-US16E nosí stíhačky F-35. Nejžhavější novinky v portfoliu tvoří kompaktní a odlehčený Mk 17 pro cvičné stroje a „osmnáctka“, kterou výrobce nabízí teprve od roku 2018. Dodejme, že historicky nejrozšířenějším produktem značky je sedadlo Mk 10 použité v 5 500 letounech z několika desítek zemí. Za život mu vděčí asi osm stovek letců sedlajících mimo jiné typy JAS-39 Gripen, Sea Harrier, Tornado, AlphaJet nebo Kfir. 

Pro stíhačky i bombardéry

Opomenout nesmíme ani dalšího západního výrobce McDonnell Douglas, který dnes tvoří součást Boeingu. Masového rozšíření doznalo jeho katapultovací sedadlo ACES II (Advanced Concept Ejection Seat), v současnosti dodávané společností Collins Aerospace. Hlavním odběratelem systému se stalo americké letectvo a setkáte se s ním ve stíhačkách F-16, F-15 i nejnovějších F-22, bitevnících A-10 nebo bombardérech B-1 a B-2. I když se ACES II objevuje ve strojích posledních generací, jeho historie sahá až do roku 1967.

V praxi se mnohokrát osvědčil, nicméně má své mouchy. Přes oficiální určení pro katapultáž v rychlosti 0–1 110 km/h vede jeho použití v letu nad 790 km/h často k vážným, až fatálním zraněním. K většině katapultování však dochází spíš při nízké rychlosti a v malé výšce – obvykle po poruše či kolizi letounu během startu nebo přistání.

TIP: Stíhačka, která létá sama: V kokpitu superstíhačky F-35 Lightning II

Z „východních“ končin se skvělé pověsti těší ruská Zvezda, která uspěla s jedinečným modelem K-36. Pokud je pilot vybaven speciálním ochranným oděvem a sedí na nejmodernější verzi K-36DM, přežije katapultáž ve výšce od 0 do 25 km při rychlosti 0–1 400 km/h. Ne náhodou tvoří „šestatřicítka“ osvědčenou výbavu řady ruských letounů od stíhaček MiG-29, Su-27 a Su-30 přes stíhací bombardér Su-34 po strategický bombardér Tu-160.

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Počátečním dnem kalendáře se stalo 22. září 1792, kdy se monarchie změnila v republiku. (foto: Wikimedia Commons, CC0)

Historie
Revue

Malý obrněný dinosaurus Jakapil kaniukura (ilustrace: PaleoGDY, Mauricio Álvarez & Gabriel Díaz YantenCC BY 4.0)

Věda

Republic P-47 Thunderbolt se během války stal jedním ze tří symbolů letectva USA (spolu s letouny Lockheed P-38 Lightning a North American P-51 Mustang). (foto: Wikimedia Commons, US Air Force, CC0)

Válka
Vesmír

Do slavnostního průvodu, který každý rok prochází bulharským Kazanlakem, se zapojuje na pět tisíc nadšenců. Kroje jako by podtrhovaly nejen malebnost kraje, ale také růží, které dívky v tradičním oděvu sbírají. (foto: Shutterstock)

Cestování

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907