Potvrzeno: Savci plachtili mezi stromy už dávno ve věku dinosaurů

11.08.2017 - Stanislav Mihulka

Předchůdci dnešních letuch, vakoveverek a poletuch klouzali vzduchem již před 160 miliony let

Létající savec z jury -<p>Krásně zachovalá fosilie prozradila leccos o létajících savcích věku dinosaurů</p>
Létající savec z jury -

Krásně zachovalá fosilie prozradila leccos o létajících savcích věku dinosaurů

Po zemi tehdy dupali velicí dinosauři a zatím nic nenasvědčovalo tomu, že by jejich vláda měla někdy skončit. Nad jejich hlavami už ale plachtili šikovní a elegantní savci.

Paleontologové nedávno objevili dvě velmi pěkné druhohorní fosilie plachtících savců druhů Maiopatagium furculiferum a Vilevolodon diplomylos. Žili asi před 160 miliony let, tedy na sklonku období jury.

Na fosiliích jsou hezky vidět detaily jejich těla, včetně létajících blan, které používali k plachtění. V mnoha znacích jsou podobní dnešní plachtícím savcům, jako jsou letuchy, vakoveverky nebo poletuchy.

TIP: Nový rekord! Perfektně zachovalý savec s chlupy starý 125 milionů let

Zároveň se ale dávní „kluzáci“ od těch dnešních v některých podstatných věcech lišili. Například tehdy ještě zřejmě neexistovaly porosty kvetoucích rostlin, takže se nemohli živit jejich plody. K obživě si museli vystačit s cykasy a kapradinami.

University of Chicago Medical Center, Nature