Superschopnosti „nesmrtelné bakterie“ by nám mohly posloužit při radioterapii

27.06.2021 - Nikol Patíková

<p>Bakterie <em>Deinococcus radiodurans</em> okem elektronového mikroskopu.</p>

Bakterie Deinococcus radiodurans okem elektronového mikroskopu.

Za takřka nezničitelnou považují vědci kokovitou bakterii Deinococcus radiodurans. Vydrží extrémně nízké teploty, sucho, pobyt ve vakuu i v kyselém prostředí, ale také zhruba 10 000násobně vyšší dávku záření gama než člověk. Tím ovšem její výjimečnost nekončí – při uvedené hodnotě ozáření se sice DNA bakterie poškodí, ale za několik hodin už je zase „jako nová“.

TIP: Těžký život na hraně extrému: Kdo jsou nejodolnější organismy na Zemi?

Podle badatelů vděčí mikroorganismus za svou „nesmrtelnost“ celé řadě mechanismů: Kromě schopnosti účinně opravit narušenou nositelku genetické informace mezi ně patří třeba i vysoká koncentrace iontů železa a manganu, sloužících coby ochrana před radiací.

Výzkum podobného druhu má i své velmi praktické využití. Superschopnosti bakterie Deinococcus radiodurans by vědci rádi využili k ochraně lidí při ozáření, ať už je jeho příčinou jaderná havárie nebo při léčbě radioterapií.