Americké vesmírné síly vystopovaly čtvrtstoletí ztracený experimentální satelit

Ztracený americký satelit, který měl na orbitě sloužit jako cíl pro kalibraci přístrojů, se po čtvrtstoletí podařilo znovu objevit.

13.05.2024 - Stanislav Mihulka

10. dubna 1974 odstartovala mise KH9-8 (1208), během které byl vynesen na oběžnou dráhu další ze série tajných amerických špionážních satelitů KH-9 Hexagon. Tyto satelity detailně snímaly vojenská zařízení Sovětského svazu během studené války a sehrály významnou roli ve vojenské strategii Západu.

Šlo o mohutná zařízení, jejichž délka přesahovala 16 metrů a hmotnost činila 11-13 tun. Přezdívalo se jim Velký pták a jednalo se o špionážní laboratoře se spoustou vybavení. Samy dokonce vypouštěly malé satelity na oběžnou dráhu, například subsatelity Ferret ELINT, které z vysoké oběžné dráhy mapovaly sovětský systém protivzdušné obrany.

Ztracený kalibrační satelit

Během mise KH9-8 vypustil satelit Hexagon experimentální kalibrační satelit IRCB S73-7 (Infra-Red Calibration Balloon). Ten měl podobu koule o průměru 66 centimetrů, která se měla po vypuštění ve vesmíru nafouknout a hrát roli cíle pro kalibraci přístrojů dálkového průzkumu. Když se ale satelit S73-7 dostal na plánovanou kruhovou oběžnou dráhu, něco se pokazilo. Satelit se nenafoukl a dál obíhal kolem Země.

Základní specifikace a schéma špionážního satelitu KH-9 Hexagon.(ilustrace: Wikimedia Commons, U.S. NRO, PDM 1.0)

Pozemské stanice ho sice nějakou dobu dokázaly sledovat, během 70. let a podruhé v 90. letech ho ale ztratily z dohledu. Podle amerického astrofyzika Jonathana McDowella z výzkumného centra Harvardského astrofyzikálního ústavu se letos v dubnu podařilo čtvrtstoletí ztracený satelit znovu objevit. Důležitou roli v jeho objevu sehrála sledovací data Amerických vesmírných sil (USSF).

Proč tak dlouho dokázal satelit unikat pozornosti? „Problém je zřejmě v tom, že tento satelit má velmi malý radarový obraz,vysvětluje McDowell v rozhovoru pro web Gizmodo. „Jde navíc o atypický satelit z atypického materiálu, který se na radaru nezobrazuje příliš kvalitně.“

Na oběžné dráze se v tuto chvíli pohybuje přes 20 tisíc větších objektů a pro pozorovatele je stále obtížnější se v takovém množství vyznat. Vyhráno není ani v případě, že se objekt v radarových datech objeví – není totiž vůbec snadné jej identifikovat. Na počátku mise je známé, do jaké výšky konkrétní zařízení míří a jak by měla vypadat jeho trajektorie. Pokud se ale jeho oběžná dráha z jakéhokoli důvodu změní je jeho identifikace pro pozemní radary velmi obtížná.