Chladný disk kolem Proximy Centauri možná ukrývá další planety

Nové pozorování v soustavě Proxima Centauri ukazuje, že o překvapení v této části vesmíru rozhodně nebude nouze

06.11.2017 - Stanislav Mihulka

Nejbližší extrasolární hvězda Proxima Centauri nepřestává překvapovat. Astronomové teď nově objevili přinejmenším jeden disk z chladného prachu, který se kolem této hvězdy obtáčí. Objev podle nich podstatným způsobem zvyšuje šance na přítomnost dalších planet u našeho nejbližšího hvězdného souseda.

Proxima je červený trpaslík, podstatně menší a chladnější než Slunce. Prozatím jsme věděli, že se v jeho blízkosti nachází velmi zajímavá planeta Proxima b, která se nalézá v teoreticky obyvatelné zóně Proximy.

Guillem Anglada ze španělského institutu Instituto de Astrofísica de Andalucía a jeho kolegové s pomocí soustavy radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v chilské poušti Atacama teď ale zjistili, že jen pár set milionů kilometrů za oběžnou drahou Proximy b se nachází disk chladného prachu.

Chladné disky Proximy

Tento disk by měl být tvořený materiálem o hmotnosti asi 1 procenta naší Země. Jeho teplota by měla dosahovat hodnot kolem mínus 230 °C, což je velmi blízké teplotám v Kuiperově pásu Sluneční soustavy, který se rozprostírá za oběžnou drahou Neptunu.

TIP: Pokud má nejbližší exoplaneta Proxima b polární záře, možná je brzy uvidíme

Z dat soustavy ALMA rovněž vyplývá, že asi ještě 10× dál by soustavě Proximy mohl být ještě jeden takový disk. Tato pozorování jsou zatím nejlepším dokladem možné existence dalších planet Proximy, po nichž teď budou vědci intenzivně pátrat.

ESO/M. Kornmesser