Dávné setkání: Vytvaroval Sluneční soustavu průlet uprchlé hvězdy?

Rozložení hmoty a oběžné dráhy řady těles Sluneční soustavy jsou zvláštní. Může za to dávný průlet hvězdy?

25.07.2018 - Stanislav Mihulka

Jak vlastně vznikla Sluneční soustava ve své dnešní podobě? Vědci se v poslední době domnívají, že se mladé Sluneční soustavě stalo něco zvláštního. Vedou je k tomu jisté skutečnosti, které jsou v rozporu s našimi představami o vzniku planetární systémů.

Například, ve vnější části Sluneční soustavy je méně hmoty, než bychom očekávali. Další záhadnou je, proč je Neptun o tolik hmotnější než Uran, i když je dál od Slunce. Záhadné jsou i oběžné dráhy mnoha objektů za oběžnou drahou Neptunu, které mají dost neobvyklé tvary.

Gravitace kolemjdoucí hvězdy

Vědci Max-Planck Institute a Queen's University se domnívají, že by vysvětlením mohl být průlet uprchlé hvězdy (anglicky runaway star), která se kdysi velkou rychlostí řítila v blízkosti Sluneční soustavy. Potvrzují to jejich simulace, jejichž výsledkem byla situace velmi podobná dnešní Sluneční soustavě.

TIP: Hvězda na útěku: Hubble pozoroval hvězdu vystřelenou před 540 lety

Uprchlá hvězda by při svém průletu zapůsobila na mladou Sluneční soustavu svou gravitační silou a změnila tím strukturu našeho planetárního systému. Ovlivnila by jak rozložení hmoty ve Sluneční soustavě, tak i oběžné dráhy těles Kuiperova pásu a uspořádání Uranu s Neptunem.

Max Planck Institute