Geneticky vylepšené krávy produkují inzulín v mléce

Inzulín je životně důležitý pro mnoho diabetiků a zároveň bývají problémy s jeho dostupností. Významnou pomocí by se mohly stát geneticky vylepšené krávy, které produkují inzulín a proinzulín v mléce.

17.03.2024 - Stanislav Mihulka

Mnoho lidí s diabetem je životně závislých na podávání inzulínu, hormonu, který snižuje hladinu cukru v krvi. Podle odhadu Světové zdravotnické organizace potřebuje na celé planetě inzulín asi 150 až 200 milionů lidí. Ve skutečnosti ale inzulín dostává jen zhruba polovina z nich.

Dostupnost inzulínu představuje zásadní problém dnešní doby. Netýká se přitom jen chudých zemí, ale i mnoha lidí v rozvinutých zemích. Jde o příliš vysokou cenu inzulínu i jeho dostupnost na trhu, která prochází výkyvy. Matthew Wheeler z Illinoiské univerzity v Urbana-Champaigni a jeho kolegové navrhují zapojit do produkce inzulínu krávy. Podrobnosti výzkumu Wheelerova týmu nedávno zveřejnil odborný časopis Biotechnology Journal.

Inzulín z kravského mléka

Badatelé vložili DNA pro výrobu lidského proinzulínu, čili prekurzoru inzulínu, do kravích embryí tak, aby k expresi této DNA docházelo pouze v kravském vemenu. V dnešní době je již možné zajistit, aby se lidský proinzulín „netoulal“ všude možně po těle krávy, což by mohlo přinést komplikace. Kravské vemeno je velmi výkonný orgán a dokáže produkovat velké množství požadovaného proteinu, v tomto případě proinzulínu.

Takový byl plán. Vědci se ale dočkali překvapení v tom smyslu, že mléko geneticky upravených krav neobsahuje jen proinzulín, ale i aktivní formu, tedy inzulín. „Původně jsme chtěli mít v mléce proinzulín a ten dále zpracovat,líčí Wheeler. „Kravské vemeno to ale udělalo za nás. Vyrábí inzulín a proinzulín v poměru 3:1.

TIP: Rostlinný inzulín z hlávkového salátu snižuje riziko hypoglykémie a lze jej užívat perorálně

Experiment ukázal, že mléko geneticky vylepšených krav obsahuje několik gramů inzulínu a proinzulínu na litr. Dojení v experimentu nebylo spontánní, ale vyvolané hormony. Nebylo proto možné přesně stanovit produkci inzulínu při standardním dojení. Každopádně se ale zdá, že by se krávy mohly stát velmi významným zdrojem inzulínu, který by mohl snížit cenu a zlepšit dostupnost této životodárné látky.