Rostlinný inzulín z hlávkového salátu snižuje riziko hypoglykémie a lze jej užívat perorálně

Nově vyvinutý a cenově dostupný rostlinný inzulín snižuje riziko hypoglykémie ve srovnání se současnými postupy léčby cukrovky.

18.06.2023 - Stanislav Mihulka

Živočišné buňky jsou v lecčem podobné rostlinným buňkám. V několika podstatných věcech se ale přeci jen liší – naše buňky například nedisponují plastidy ani mohutnou buněčnou stěnou. Bioinženýři se stále častěji snaží přednosti rostlinných buněk využívat, například při vývoji nových materiálů, zpracování celulózních vláken, nebo nově při vylepšení léčby inzulínem.

Podle nedávných klinických studií se při aplikaci inzulínu pomocí inzulínového pera může stát, že se inzulín dostane do krve příliš rychle a dojde k hypoglykémii. Automatické pumpy na inzulín jsou zase drahé a dostupné jen pro malou část diabetiků ve světě. Klinický inzulín se užívá již několik desetiletí, ale schází v něm jeden ze tří peptidů přírodního inzulínu.

Henry Daniell z Pensylvánské univerzity a jeho spolupracovníci vyvinuli slibný inzulin pěstovaný v salátu, který obsahuje peptidy z konvenčního inzulinu a přitom ho lze užívat perorálně. Klíčovou roli v tom hrají právě pevné stěny rostlinných buněk, které zajistí ochranu cenného nákladu, během jeho průchodu horní částí trávicí soustavy.

Inzulín vypěstovaný na zahradě

Experimenty ukázaly, že rostlinný inzulín dokáže regulovat hladinu cukru v těle během 15 minut, což je srovnatelné s působením přírodního inzulínu. U myší léčených tradičním způsobem pomocí injekcí s inzulínem docházelo ke snížení hladiny glukózy v krvi, což vedlo k hypoglykémii. Výsledky studie nedávno zveřejnil odborný časopis Biomaterials.

Riziko hypoglykémie představuje jeden z největších problémů dnešních metod léčby diabetu. Může vést až k upadnutí pacienta do kómatu,vysvětluje Henry Daniell. „Náš inzulín se užívá orálně a dostává se přímo do jater. Funguje tedy velmi podobně jako přírodní inzulin, což snižuje riziko hypoglykemie.

TIP: Jak dostat inzulín do žaludku bez injekce? Vědce inspirovaly želvy pardálí

Rostlinný inzulín by mohl představovat revoluci v léčbě diabetu. Současná výroba klinicky používaného inzulínu zahrnuje vhodné bakterie či kvasinky a kontrolované laboratorní podmínky pro pěstování mikrobů i skladování a transport inzulínu. Výsledky použití nového inzulínu u myší jsou velmi slibné, nyní vědci chtějí rostlinný inzulín vyzkoušet na diabetických psech a později i na lidských pacientech.