Jak dostat inzulín do žaludku bez injekce? Vědce inspirovaly želvy pardálí

10.02.2019 - Stanislav Mihulka

Želvy pardálí mají krunýř, který prakticky nelze převrátit. Tvarem jejich krunýře se inspirovali vědci a vyvinuli speciální kapsle pro diabetiky

<p>„Želví“ kapsle s mikrojehlami na inzulín.</p>

„Želví“ kapsle s mikrojehlami na inzulín.

Pokud by se vědcům a lékařům povedlo zařídit, aby si pacienti s diabetem nemuseli píchat injekce, ale mohli například polykat inzulín v kapslích, mnoha diabetikům by to značně usnadnilo život.

Vědecký tým Massachusettského technologického institutu MIT teď právě takové kapsle vyvinul. Testovali je sice zatím jen na zvířatech, jde ale o slibný začátek. Jejich kapse jsou velké asi jako borůvka a obsahují mikrojehly se stlačeným sušeným inzulínem. Tyto mikrojehly propíchnou stěnu žaludku a zajistí, aby se inzulín nestal obětí agresivních trávicích šťáv. Člověk takový vpich vůbec necítí.

TIP: Zapomeňte na vpichy: Diabetikům zapne výrobu inzulínu mobilní aplikace

Když v MIT navrhovali design kapslí s mikrojehlami na inzulín, inspiraci našli u želv pardálích. Tyto želvy pocházejí z jižní a východní Afriky, a na první pohled zaujmou svým unikátně tvarovaným krunýřem. Díky němu se taková želva prakticky nepřevrátí na záda. V MIT použili velmi podobný tvar k tomu, aby zajistili, že kapsule s inzulínem budou za všech okolností ve správné poloze, i uvnitř žaludku.

MIT News