Hubbleův dalekohled kvůli problémům s gyroskopy omezí svůj provoz

Technické problémy Hubleova teleskopu přinutily NASA k částečnému omezení jeho provozu. Podle expertů klesne jeho produktivita zhruba o čtvrtinu.

10.06.2024 - Stanislav Mihulka

Hubbleův vesmírný dalekohled pracuje ve vesmíru od roku 1990, kdy ho vynesl raketoplán Discovery. V prostředí, které je vůči pozemským technologiím velmi nepřátelské, funguje poměrně spolehlivě již 34 let a stále podává velmi slušné výkony. Zároveň ale platí, že i přes čtyři servisní mise není životnost některých jeho komponentů nekonečná.

Na konci letošního dubna přešel Hubbleův dalekohled do bezpečného nouzového režimu, v němž neprobíhají vědecké operace. Nebylo to poprvé, v podobné situaci se teleskop nacházel i loni na podzim, během jara 2021 nebo v roce 2018. Všechny problémy přitom mají jednoho společného jmenovatele – poruchové gyroskopy, které slouží k udržování orientace dalekohledu ve vesmíru.

Servisní mise v plánu není

Hubble má od poslední servisní mise NASA v roce 2009 na palubě celkem šest gyroskopů. Dnes jsou funkční už jen tři, včetně jednoho problematického kusu, u kterého se závady opakují. Představitelé NASA nyní oznámili, že převádějí Hubbleův dalekohled do režimu s jedním funkčním gyroskopem. Jde o nouzový plán, který má zajistit provoz Hubbleova dalekohledu na co nejdelší dobu. Druhý plně funkční gyroskop (poslední, který zbývá), bude ponechán v záloze. V plném vědeckém provozu by měl být dalekohled opět zhruba od poloviny června.

Miliardář a „rekreační“ astronaut Jared Isaacman již dříve navrhl NASA, že zaplatí a uskuteční novou servisní misi k Hubbleovu dalekohledu. NASA to ale odmítá, především kvůli obavám o další osud stárnoucího dalekohledu. Podle projektového manažera mise HST Patricka Crouse by podobná akce vyžadovala velmi důkladnou přípravu s nejistým výsledkem. Nezanedbatelnou roli hrají zřejmě i finance, neboť aktuální rozpočet počítá s postupným snižováním finančních prostředků na misi Hubbleova teleskopu.

Věříme, že tento postup je nejlepší pro udržení Hubbleova dalekohledu v činnosti během tohoto desetiletí,“ vysvětluje Mark Clapin, ředitel divize astrofyziky NASA. „Většina pozorování by tímto krokem měla zůstat prakticky nedotčena.Co ale dotčeno bude, je vědecká produktivita dalekohledu, protože jeden gyroskop zkrátka pracuje pomaleji. Chybějící gyroskopy budou nově muset nahrazovat další palubní přístroje - zejména magnetometr ale i další senzory. Experti odhadují, že vědecký výkon Hubbleova teleskopu poklesne asi o čtvrtinu.