Kanadští vědci vytvořili biologicky rozložitelný materiál z rybího odpadu

Vědci v Kanadě objevili biologicky rozložitelný materiál z rybího odpadu. Jejich látka by se mohla používat na výrobu celé škály produktů od obalů až po oblečení.

15.04.2021 - Martin Reichman

Tým vědců z newfoundlandské Memorial University vedený Franceskou Kertonovou zjistil, že plasty založené na rybím oleji by mohly poskytnout řešení šetrné k přírodě a zároveň se vypořádat s problematikou odpadu z továren na zpracování ryb. Už předchozí studie vyvinuly metody výroby plastů z rybího odpadu, nejnovější výzkum ale zachází ještě dál, když zjistil, jak by se tento materiál mohl snadno biologicky odbourat po skončení svého užitečného života.

Rozložitelné plasty z rybího odpadu

Aby vytvořili nový materiál, použili vědci olej extrahovaný z kousků lososa, které zbyly po okrájení masa určeného pro konzumaci. Nejprve do oleje přidali v kontrolovaném prostředí kyslík, aby vytvořili epoxidy – molekuly podobné těm v epoxidové pryskyřici. Pak k epoxidům přidali oxid uhličitý a vzniklé molekuly spojili s dusíkatými deriváty uhlovodíků. Tím vznikl nový materiál podobný polyuretanu.

Od minulého léta tým tento proces upravoval, aby zjednodušil a urychlil rozklad plastů z rybího oleje. Experimenty naznačují, že by se nový materiál mohl snadno biologicky rozkládat (pokud by to bylo potřebné). Při jednom z pokusů vědci namočili některé části rybího plastu do vody a k některým přidali lipázu – enzym, který rozkládá tuky v rybím oleji. Pod mikroskopem pak sledovali, jak na vzorcích začíná mikrobiální růst – a to včetně těch, které byly jen v obyčejné vodě. Výsledky tak podle týmu naznačují, že by se nový materiál mohl snadno biologicky odbourávat.

TIP: Druhý život odpadků: Pět kompletně recyklovaných výrobků

Kertonová s kolegyní Mikhaileyou Wheelerovou se nyní hodlají zaměřit na potenciální využití nového materiálu například v podobě obalů nebo vláken na oděvní tkaniny. „Připadá mi zajímavé, jak můžeme vzít něco z odpadu, co lidé běžně vyhazují, a udělat z toho nejen něco užitečného, ale také něco, co by mohlo změnit způsob výroby plastů,“ uvedla Wheelerová. Obavy nemá ani z typického rybího zápachu. „Na začátku procesu s rybím olejem sice přetrvává slabý pach rybiny, ale jak procházíme dalšími kroky, tento pach mizí," ubezpečuje Franceska Kertonová.