Katastrofa se nekoná: Archeologie pomohla výzkumu magnetického pole Země

Obavy ohledně vypnutí magnetického pole jsou podle vědců liché. Anomálie prý nejsou nic divného

13.03.2018 - Stanislav Mihulka

Magnetickému poli Země vděčíme za mnoho. Není proto divu, že se vědci i laická veřejnost obávají možných následků, pokud by tato přirozená ochrana života na Zemi přestala fungovat. Pozornost proto budí i Jihoatlantická anomálie (SAA, z anglického South Atlantic Anomaly), což je oblast zeslabeného magnetického pole, která se rozprostírá od Zimbabwe po Chile.

Pro vědce zkoumající magnetické pole Země představuje Jihoatlantická anomálie speciální záhadu. Změny v magnetickém poli planety se totiž zkoumají především v geologických vrstvách příslušného stáří. V jižní Africe ovšem nejsou dostupné vhodné geologické materiály pro výzkum magnetického pole, které by pocházely z potřebné doby.

TIP: Kdy dojde k další výměně mezi severním a jižním magnetickým pólem?

Geologové proto spojili síly s archeology a potřebná data získali z archeologických artefaktů. Obyvatelé dnešní Jihoafrické republiky, Botswany a Zimbabwe je v minulosti vyrobili z jílu, který obsahuje částečky minerálu železa. Z nich je pak možné odvodit údaje o magnetickém poli Země té doby. Výsledky jejich výzkumu jsou uklidňující. Jihoatlantická anomálie není v této oblasti první a nejspíš ani poslední.

IFL Science, South Atlantic Anomaly