Kdyby se Jupiter a Saturn srazily, vznikla by nová planeta?

13.01.2018 - redakce 100+1

Vznikne po srážce Saturnu s Jupiterem nová planeta?

Otázka srážky dvou největších planet Sluneční soustavy je v současné době čistě akademická: Na myslitelných časových škálách jsou trajektorie nejen těchto dvou, ale všech osmi velkých oběžnic zcela stabilní. Zároveň však nelze vyloučit, že by se v budoucnu mohly změnit – do stability drah by mohla zasáhnout nevyhnutelná kolize s galaxií v Andromedě nebo třeba nečekaný průlet blízké hvězdy.

Kdyby se tedy Jupiter a Saturn srazily, ať už přímo, nebo při postupném gravitačním spirálování, uvolnilo by se velké množství energie ve formě tepla a volného materiálu. Nejspíš by vzniklo nové těleso, velká plynná planeta. Přinejmenším zpočátku by ji velmi pravděpodobně obklopoval plynný prstenec vyvržený při srážce, z nějž by zřejmě kondenzovala jádra nových měsíců. Délka zmíněného procesu i jeho přesný průběh by záležely na směru a rychlosti kolize planet.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru

Robotický zaměstnanec Fabio dostal padáka

Opustit padající letoun nepředstavovalo pro piloty zdaleka jediný problém. Letec na padáku se mohl znovu dostat na mušku nepřítele

Protivníci se snažili hodit na Borgie všechny hříchy, aby tím očistili zbytek katolické církve

Zakladatel firmy Josef Manner I. začal v malém krámku a vypracoval se na továrníka s třemi tisíci zaměstnanci.

Naši planetu občas míjejí asteroidy